Buzzwords

In: Entrepreneurship / 41 comments

23 Jul 2013

It’s always interesting to know what the trend lines perceived as “promising” are and what trends are “history”. In other words, it’s interesting to know where investments are going and where they aren’t or, if you like, what words you should include in the pitch decks with which you want to get investment. In short – buzzwords.

Industries in massive free fall:

  • Social Media: Facebook created today’s bubble and Facebook will cause this bubble to burst. The fall is already imminent, people (by which you should understand investors) no longer trust Facebook’s business model and, by extension, social media businesses;
  • Games: Games are still nice, but they are no longer that line towards which all investors rush. The fall of Zinga has shown us that the business model of gaming companies is not sustainable, but rather dependant on a successful title – which is more or less random.

Industries that people are investing in:

  • SaaS: Software as a Service or Cloud or whatever you may want to call it. Actually the interesting element here is the monetization model based on a “subscription”, which leads to “recurring revenue”. I would say that after everyone has been speculating around this business model for 10 years, we finally have something mature. Everyone is rushing to move their “on-premise” software products to SaaS – either to use it as a delivery model or at least as a payment model. And other types of services are booming now – more global, more flexible services that are able to better solve the problems we face nowadays; these services though bring other problems with them – distribution, localization problems etc… (that will need fixing);
  • Mobile: All investors want to place their money in smart stuff for mobile phones. It’s a sort of “El Dorado” the likes of which we saw when the PC market was growing just as much. Those were the days 🙂
  • Big Data: We live in a world in which there is too much data – this amount of data is more or less structured. It’s becoming very important to be able to analyze it. Think about how interesting it would be to be able to put together someone’s credit score based on unstructured public data alone, gathered from facebook/twitter/linkedin/instagram/etc… (it’s just an example).

I was saying about the Facebook bubble. Yes, I’m convinced we’re on top of it and it’ll burst very soon. Watch out, it might be worse than in 2001.

(English version by Teodora Popescu)

Original Romanian version

Buzzwords

Este intotdeauna interesant de stiut care mai sunt verticalele percepute ca “de viitor” si care sunt “deja istorie”. Cu alte cuvinte in ce se investeste si in ce nu. Sau, daca vreti, ce cuvinte trebuie sa aveti in pitch-urile cu care vreti sa obtineti investitia. Pe scurt – buzzwords.

Industrii in maxima cadere:

  • Social Media: Facebook a declansat bula in varful careia ne aflam, Facebook va provoca si spargerea acestei bule. Deja caderea se vede venind, deja lumea (a se citi investitorii) nu mai are incredere in modelul de business al lui Facebook si, prin extrapolare, in businessurile social media;
  • Games: Jocurile sunt inca simpatice, dar nu mai sunt o verticala in care sa se inghesuie toti investitorii. Caderea Zinga ne-a aratat ca modelul de business al companiilor de jocuri nu este sustenabil, ci mai degraba dependent de un titlu de succes – mai mult sau mai putin intamplator.

Industrii in care se investeste masiv:

  • SaaS: Software as a Service, sau Cloud sau cum vreti sa ii spuneti. De fapt elementul interesant aici este modelul de monetizare pe baza de “subscription”, ceea ce conduce la “recurring revenue”. As spune ca, dupa ce toata lumea a speculat pe langa acest model de business timp de 10 ani, in sfarsit acum este ceva matur. Toti se inghesuie sa porteze produsele software “on-premise” catre SaaS – fie ca model de livrare fie macar ca model de plata. Si apar alte tipuri de servicii – mai globale, mai flexibile, care rezolva mai bine problemele zilei de astazi. Dar care aduc cu ele alte probleme – de distributie, de localizare, etc… (care vor trebui rezolvate);
  • Mobile: Toti investitorii vor sa puna bani in chestii destepte pentru mobile. Este un fel de “El Dorado” asemanator cu ce a fost cand piata PCurilor crestea la fel de mult. Ce vremuri 🙂
  • Big Data: Traim intr-o lume in care deja exista foarte multe date – mai mult sau mai putin structurate. Devine foarte important sa le putem analiza. Ganditi-va cat de interesant ar fi sa poti face creditscore-ul unui om doar din date publice, nestructurate, adunate de prin facebook/twitter/linkedin/instagram/etc… (doar un exemplu).

Ziceam de bula Facebook. Da, sunt convins ca suntem in varful ei si ca se va sparge repejor. Ochii mari, ca ar putea fi la fel de rau ca in 2001.

Comments

Avatar

Horatiu

July 23rd, 2013 at 7:34 am

Salut Radu,

Sunt curios la ce te refereri cand zici ca bula Facebook se sparge. In momentul de fata au un market cap de $62B, un pic mai mult de jumatate fata de cat aveau la listare. Crezi ca va mai scadea semnificativ valoarea de piata (sa zicem la jumatate), sau se vor intampla si lucruri mai rele (sa scada veniturile si profitul, concedieri, sau chiar faliment)?

Totodata, cum vezi situatia LinkedIn in acest moment? Este mult supraevaluata fata de Facebook (P/R>20, fata de ~12 la Facebook), insa de cand s-a listat a avut o evolutie foarte buna pe bursa. Crezi ca vor fi atrasi si ei in vartej de Facebook.

In rest, ai dreptate, social media pentru consumers s-a cam linistit. Intre companiile private, mai e Twitter care urmeaza sa se listeze, Pinterest care a avut succes (cu finantarea) mai ales in Asia, si altele care au probleme in a mai gasi finantare (Foursquare, Path).

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    July 23rd, 2013 at 4:44 pm

    Horatiu,
    Ma refer la perceptia investitorilor asupra companiei. La FB, desi mai prost evaluat ca LNKD, perceptia este foarte antipatica: din cauza asteptarilor nerealiste care nu au fost confirmate, din cauza unor greseli mari de strategie de marketing investitional pe care le-au facut, poate si din cauza ca au atins deja maximum de utilizatori, ca utilizatorii incep sa se retraga, ca sunt multe controverse legate de ei….. investitorii se uita la ei ca la un flop.
    In acelasi timp LNKD se mentin in zona de profesionalism cu tot ceea ce fac: promit putin si se tin de cuvant, au loc de crestere, nu intra in controverse (nu ai auzit de ei in scandalul PRISM), sunt folositi de toti investitorii (care in felul asta inteleg si la nivel personal de ce LNKD poate fi util, in timp ce FB este doar joaca copiilor lor…). Mai mult, intr-o lume in care investitorii incep sa abandoneze consumerul, de care deja s-a tras foarte mult, si sa se duca spre B2B – LNKD este mult mai bine pozitionat.
    Pe scurt, as spune ca LNKD are viat, in timp ce FB nu prea (daca nu schimba ceva esential).

    Reply to this comment

Avatar

Bogdan Iordache (@bogdaniordache)

July 23rd, 2013 at 8:23 am

Modelul Zynga nu este neaparat egal cu modelul jocurilor sociale, modelul King sau Angry Birds pare sa functioneze foarte bine.

Reply to this comment

Avatar

Bogdan Iordache (@bogdaniordache)

July 23rd, 2013 at 8:37 am

Asta este, modelul de acitizie ultra-virala al utilizatorilor via Fb pare sa nu functioneze, dar exista companii de gaming care nu l-au folosit atat de tare si care au crescut spectaculos, si anume cele care s-au concentrat pe 1-2 titluri pe termen lung (5+ ani) si le-au crescut binisor in afara ecosistemului Fb.

Reply to this comment

Avatar

Jan Lukacs

July 23rd, 2013 at 11:48 am

Dupa cum zicea un prieten de al meu si mobile e intr-o “semi-bula”.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    July 23rd, 2013 at 4:49 pm

    De acord in sensul ca mobile a fost in bula (anii 2000, telefonia mobila de baza), a fost apoi foarte rece o lunga bucata de timp – in care nici telecomii si nici producatorii de handset-uri nu intelegeau cum sa faca bani. Acum se naste incet incet (de fapt cred ca suntem deja aproape de maturitate) o bula legata de ceea ce eu numesc “super-servicii” pe mobile. Adica servicii foarte complexe, in regim SaaS cu care telefonul (sau ce-o mai fi el) sa inlocuiasca din ce in ce mai mult laptopul.

    Reply to this comment

      Avatar

      Alin

      July 24th, 2013 at 1:30 pm

      S-ar putea ca bula “super-serviciilor” de tip SaaS pe dispozitivele mobile sa fie doar un balon de sapun. Adica ceva ce pare a trece prin chinurile facerii dar nu prea are sanse de a ajunge vreodata la nastere.
      Cel putin nu in cadrul mediului mobile, asa cum este acesta structurat acum atat la nivel software cat si hardware.
      E o deosebire esentiala fata de modul in care se consuma aplicatiile la nivel desktop: (1) anume imposibilitatea practica de a rula cod nativ generand penalizari uriase la nivel de performanta (viteza de executie) si (2) dependenta maligna de JS (javaScript).

      O lectura pe cat de cuprinzatoare pe atat de interesanta (si edificatoare) in acest sens: http://sealedabstract.com/rants/why-mobile-web-apps-are-slow/

      La nivel de dispozitiv mobil (ca device) este interesant de vazut in ce masura Ubuntu Edge va avea succes (initial cu partea de validare via croudfunding apoi ca executie si potential disruptiv, post 2014). Dar mai este pana atunci.

      Bottom line: as inclina sa cred ca e vorba mai degraba de Fata Morgana decat ElDorado in ceea ce priveste SaaS pentru mobile.

      Reply to this comment

Avatar

Catalin T

July 23rd, 2013 at 12:26 pm

Personal nu cred ca va fi acelasi timp de cadere ca in 2001.
Acolo cred ca problema a fost data de viteza de adoptie mult mai lenta decat asteptarile investitorilor, pe langa modelele de business fantasmagorice.
Acum avem deja adoptii masive, pe mainstream.

Si mie imi displace frecatul mentei pe social-media, dar cred ca e o chestie structurala: adica tehnologie+timp_liber – nivel_de_sofisticare_intelectuala_scazut = social media.

Citeam printr-o carte de sociologie ca reducerea saptamanii de lucru la 6 zile in Anglia de pe la 187 a generat o epidemie de alcoolism iar reducerea programului la 5 zile si 8 ore/zi a generat megaconsum de TV in anii 60. Eu vad consumul de social-media cam in acelasti tip de obiceiuri. Practic oamenii au mai mult timp liber si nu stiu ce sa faca cu el. Nu au orizonturi prea largi ca sa creeze sau sa consume chestii mai high-end. (Sau poate sunt prea cinic/elitist/whatever.)

Si d-aia cred ca pana la urma o eventuala cadere a Facebook (si caderea asta poate sa fie de doua feluri – cadere la bursa din cauza asteptarilor nerealizate dar cu pastrarea bazei de utilizatori, sau si scaderea usage-ului), va fi mai degraba o sarire intr-o eventual alta barca decat o revenire la obiceiurile pre-social-media.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    July 23rd, 2013 at 4:50 pm

    De acord. Asta inseamna o bula sparta si aparitia alteia 🙂

    Reply to this comment

      Avatar

      Iulian

      April 2nd, 2014 at 10:37 am

      Cred ca social media e departe de a fi in pericol sa dispara, dar sunt deacord ca se va transforma. Din moment ce atat de multi oameni o folosesc, e clar ca o nevoie majora a fost satisfacuta de aplicatii ca Facebook. Daca ne uitam la ierarhia de nevoie http://communicationtheory.org/wp-content/uploads/2011/01/maslow-hierarchy-of-needs-diagram.jpg, cred ca social media satisface nivelul 3 si poate un pic 4 si 5, dar nu semnificativ. Cred ca satisface semnificativ nivelul 3. Prin urmare, vad ca o evolutie naturala extinderea spre a satisface nivelele 4 si 5 in masura mai mare decat acum.
      In tarile dezvoltate (care dau tonul), nivelele 1 si 2 nu se pun in discutie.

      Prin urmare, evolutia naturala care o vad eu pentru social media, nu e nici pe departe o cadere, ci o transformare catre folosirea retelelor pentru a realiza lucruri mai ‘meaningful’. Lucruri care pana acum erau greu de realizat pentru ca nu aveai reteaua (sau altfel zis forta intelectuala/fizica) cu care sa le realizezi, acum o ai. Ma astept sa vad cat de curand reinventarea social media, dar intr-o forma mult mai practica decat este acum.

      Reply to this comment

Avatar

Catalin T

July 23rd, 2013 at 12:36 pm

*erata — timp–>tip

Reply to this comment

Avatar

Dana Popescu

July 23rd, 2013 at 11:27 pm

Avem nevoie de socializare la nivel global, lumea nu mai poate fi privita altfel decat globalizata, social media este la indemana multora si cred ca fb va mai dura destul de mult, Mark este destul de destept sa faca miscarile care trebuie daca nu, probabil va aparea un alt site in acelasi fel, social media mi se pare unul din cele mai importante chestii aparute, oamenii simpli nu se pricep si nici nu sunt interesati de ceva foarte complicat, fb poate fi folosit de oricine.
Probabil ca nu mai investesc pentru ca fb si a atins varful, si cum sunt nesatui cauta normal altceva, tot impul vor cauta altceva altfel nu ar mai exista, asta este menirea lor sa caute mereu altceva in care sa investeasca, care sa aduca profit si probabil care sa le ridice si nivelul de adrenalina 🙂

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    July 24th, 2013 at 6:32 am

    Dana, ai dreptate: avem nevoie de socializare (discutabil daca asta inseamna FB, sau teatru, sau altceva). Am spus doar ca lumea (fir’ar sa fie ei de nesatui!) nu mai vrea sa sa investeasca in asa ceva.

    Reply to this comment

Avatar

Lucian Avadani

July 24th, 2013 at 10:07 am

Problema retelelor sociale este ca marea majoritate nu au fost gandite ca business-uri de la bun inceput iar ideea de monetizare a venit, la marea majoritate, ca o presiune ulterioara care sa mentina sustenabilitatea unui model de business. Automat, din cauza strategiei, acestea precum si toate serviciile asociate acestora (cum ar fi jocurile dezvoltate cu precadere in interiorul retelelor sociale) sunt antrenate cu sau fara voia lor in acelasi tip de miscare.

Cresterea marii majoritati a retelelor a fost posibila datorita capitalului cules si mai putin unei relatii B2C – Pinterest sau Path sunt departe de a fi profitabile.

O companie sociala care creste tacit si este super profitabila este Badoo, care a intrat abrupt si in zona dating-ului real-time bazat pe geo-locatie, exploatand una dintre nevoile primare de pe scara lui Maslow.

Diferenta majora intre FB si LNKD este ca modelul cele de-a doua a fost clar de la bun inceput iar piata este una premium, ce permite o monetizare rapida, clara pe termen lung. Serviciile sociale vor fi din ce in ce mai populare doar ca, s-ar putea ca oamenii sa inceapa sa pretuiasca privacy-ul mai mult in contextul PRISM si mai ales post-bula FB.

Reply to this comment

Avatar

Andrei

July 24th, 2013 at 10:50 am

Mai sunteti long MSFT ? Dupa cateva luni de stagnare – cadere imediat dupa articolul Dvs despre ea, a avut o crestere dragutza pana la earnings.

Amestecati cumva afaceri trenduri orientate consumer (social) cu trenduri orientate business (big data).
Apropo de big data, merita Splunk 5 mld capitalizare?

Reply to this comment

Avatar

Traian P

July 24th, 2013 at 12:48 pm

In privinta Facebook…. nimic nu se pierde, nu cade, totul se transforma. Cotatiile sunt chestiuni psihologice – intr-adevar este un razboi psihologic, dar Facebook va cadea doar atunci cand va fi inghitit de un alt sistem. Singurul competitor este Google. Nu cred ca istoria este scrisa inca…

Reply to this comment

Avatar

Traian P

July 25th, 2013 at 6:42 am

Radu, vreau sa iti mai spun ca ma afecteaza direct vorbele aruncate de tine in mass-media. Am un proiect pe Facebook , pe care incerc sa il pornesc, de aici din noroiul strazilor din Bucuresti, iar atunci cand sunt in fata unui potential partener vorbele tale imi ingreuneaza munca de convingere. Te-ai gandit poate ca cercurile investitorilor pe care le frecventezi, sunt restranse? Te rog frumos, am observat o atitudine agresiva impotriva Facebook, de multa vreme, dar s-ar putea sa iti mai pierzi din fani… Mult succes !

Observatii de pe alei Romanesti:

1. Google se ocupa de cuvinte. Facebook de poze. Subiect de medidatie: Capacitatea memoriei de recunoastere a imaginilor este aproape nelimitata!
2. Business & Fan Page. Aici este campul de bataie. Iar Facebook is a winner.
3. Politica investitionala:

Google si-a tras un campus colorat pentru creiere. Facebook se bate pentru Scoala Opengraph. Applicatiile Facebook au inceput sa se nasca. Rezultatele in curand. Sa ajunga aplicatiile la maturitate… worldwide…

4. Spui ca se cauta investitii in BigData, dar sursele de inspiratie pentru BigData sunt tot retelele sociale. Cred ca social media este un trend doar daca consideram umanitatea un trend.
5. Facebook inca lucreaza la Search… de aici oare a pornit agresivitatea psihologica?
6. Potentialul Facebook creste… Se maturizeaza… Just wait for it !
Pana la alternativa…

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    July 25th, 2013 at 7:47 am

    Traian, imi pare rau ca te afecteaza vorbele mele. Te rog sa ma crezi ca nu sunt “aruncate”. Te rog de asemenea sa ma crezi ca nu scriu acest blog pentru a avea fani… sunt doar parerile mele, bazate pe creierul meu propriu. Daca ele se vor dovedi a fi false, lumea nu va mai avea incredere in mine. Pana acum insa din am cam avut dreptate. Nici nu spun ca FB este prost. Spun doar ca investitorii nu mai sunt atat de excitati de subiect. Este o realitate.

    Reply to this comment

      Avatar

      Traian P

      July 25th, 2013 at 8:07 am

      Iti multumesc pentru raspuns. Sunt sigur ca vorbele nu sunt aruncate si imi cer scuze pentru tonul mai agresiv. Eu doar am tras un semnal de alarma (un mic Poke) la adresa investitorilor inhibati, care nu gasesc motive pentru a crede in potentialul Facebook.

      Reply to this comment

      Avatar

      Cosmin

      September 15th, 2013 at 9:27 am

      1.Traian & Radu: eu cred ca retelele de socializare se vor nisa: in SUA a aparut o retea doar ptr politisti. Eu vad aici o utilitate foarte crescuta. FB este acum prea amestecat si popular si poate ca din cauza asta nu suporta un gen de monetizare specific.

      De exemplu, pentru B2B, cu o plaja restransa, FB nu este o solutie. Gresesc ?

      2. Dincolo de asta, legat de buzz-ul lui Radu, am o intrebare: imi puteti arata si mie, va rog, ce blog-uri, site-uri, etc, pot citi in RO pe tema trendurilor in online ? Ce am gasit eu pana acum sunt, din pacate, site-uri cu stiri despre evenimente. Dar eu caut opinii, directii, ceva de genul postului pe care scriu acum…

      Avem online destul in RO, avem bloguri gramada, comentatori care mai de care, insa nu exista nici un “ziar” ( informatie de calitate, cumulata) pe online cat de cat. Gresesc ?

      3. Legat de trendurile aratate de Radu: sunt interesante, numai ca sunt exprimate un pic cam general. Daca ai fi spus Big Data ptr. …scolile de soferi ( na, un exemplu) era deja altceva 🙂

      4. Cat costa ora de consultata in RO ? Ptr o analiza ( estimare piata ). De pilda, as dori sa vand rosii online. Imi poate oferi cineva un SWOT ? ( da’ cu cifre, cu surse, documentat, ma refer, nu sa imi povesteasca frumos)

      P.S.
      Spun RO si nu vorbesc de web-uri in engleza ptr ca ma intereseaza piata din Romania. Am aflat ca sunt intalniri intre antreprenori romani, numai ca, din cate observ, in acest “club” intra cei cu afaceri mari. Ceilalti cum se pot informa ?

      Reply to this comment

        Avatar

        Traian P

        September 16th, 2013 at 9:45 am

        facebook este un sistem care a pus la dispozitia “developerilor” baza de date si unelte pentru a lucra cu aceasta, sa spunem app. eu azi nu mai vad acest sistem doar ca pe o “retea de socializare” ci ca un suport pe care se pot / se vor dezvolta urmatoarele aplicatii…

        Reply to this comment

Avatar

Horatiu

July 25th, 2013 at 7:52 am

Pentru putin context, Facebook a anuntat ieri rezultatele pentru Q2: revenue up 53%, a trecut de pe pierdere pe profit (cred ca e cel mai mare din istoria lor), iar mobile revenue s-a dublat. Pretul actiunilor a crescut cu 16% in aftermarket 🙂

Reply to this comment

Avatar

Mircea Bucur

July 25th, 2013 at 11:20 am

Interesant articol, recunosc ca multe din afirmatiile tale pe aceasta tema reflectau pana nu demult si puntele mele de vedere. Uitandu-ma insa cum niste rezultate peste previziuni la veniturile din publicitate ai provocat un salt al actiunilor cu 18% ma intreb daca nu cumva este un joc mult mai sofisticat decat am intuit la inceput. Poate ca scaderea cu 50% a actiunilor dupa listare a fost o cadere “controlata”.
Stiu, exista legi pentru asta dar cum am vazut in timpul crizei de sub-prime, de cele mai multe ori legiuitorii sunt depasiti de complexitatea si natura problemelor pe care sunt pusi sa le rezolve.

Reply to this comment

Avatar

Gabriel

July 25th, 2013 at 1:03 pm

Indiferent de cifre – utilizatori care intra zilnic in medie (DAU) o crestere de 27 % fata de anul de trecut si DAU pe mobil o crestere de 51% fata de anul trecut, (cifre care sunt probabil fortate) – fb este pentru mine o retea cu o proprietate anti-sociala, cu un impact usor negativ (nu in totalitate), care in timp va fi afectat ca business, pentru ca acesta este efectul intuitiv al timpului asupra produselor cu profit pe minus ca valoare adusa clientilor.

O dezamagire personala: oriunde mergi (restaurante, conferinte, cina) multi stau cu nasul in dispozitive mobile (ar trebui interzise device-urile la intalnirile sociale inclusiv TV) postand poze pe facebook sau alte retele samd. Acest lucru sugruma din valoarea momentului si afecteaza relatiile naturale dintre oameni.

Intuitia mea e ca produsele nocive in timp se contracta in ceva pozitiv sau dispar pe masura ce oamenii realizeaza ca sunt antrenati in obiceiuri usor negative sau de valoarea timpului pierdut.

O alta intuitie este ca retelele sociale pot fi usor replicate (nu prea contin tehnologii unice care sa ofere o modalitate de protectie impotriva replicarii), astfel incat sunt riscante (nu ma gandesc la facebook aici).

Reply to this comment

Avatar

Marian Murgulet

July 25th, 2013 at 3:03 pm

Sunteti siguri ca acest articol pune bine problema? Aici nu este vorba de monetizarea Facebook, din punctul de vedere al reclamelor si bannerelor pe care suntem obligati(sau mai bine zis fortati) sa dam click-uri, din cauza afisarilor pertinente. Aici e vorba despre altceva. Evreul de Zuckenberg a creat un instrument de manipulare si control in masa, prin faptul ca reteaua de socializare e o “jucarie” perfecta de spionaj a NSA, FBI, CIA, MI6 si a altor agentii de contra-informatii din lume. Perfect, fiecare pusti care isi creeaza cate un cont pe FB, din orice colt al lumii ar fi, va intra in atentia oamenilor in costume negre si va fi atent monitorizat. Asa inteleg americanii si alte popoare combaterea terorismului si prevenirea unui razboi, probabil mai mult din cauza paranoiei generale dupa atacurile din 2001. Cum va explicati faptul ca sunt unele conturi pe Facebook sau Twitter care poarta numele, culmea, ale unor agentii de informatii? Coincidenta sau nu, cont fals sau nu, sunt mult prea multe dovezi care confirma ca Big Brother e cu ochii pe noi. Presimt ca ne paste un conflict militar cat de curand tocmai din cauza unor mecanisme precum retelele de socializare.

Reply to this comment

Avatar

Radu

July 26th, 2013 at 5:16 pm

Incitat de o contra amicala intre Victor Kapra si Vali Barzoi (pro si contra FB), am comentat subiectul chiar pe FB, la Victor :-). Mi s-a parut destept ce am zis acolo (sic! :-)) si reiau dezvoltand aici:
——
Guys, sorry – you are so missing the point: nu conteaza in nici un fel cine si cat sta pe FB. Nu conteaza nici macar cate profituri face (vezi muuuulte companii cotate pe bursa, cu profituri si subevaluate). Ce conteaza este sentimentul investitorilor (nu al utilizatorilor!) legat de dorinta de a investi in retele sociale, la concurenta cu investitia in altceva. Pentru ca, oricat ar parea de ciudat, daca ai 100 de lei de investit nu te gandesti “sa investesc in FB sau deloc”, ci “sa investesc in FB sau in Big Data – de ex”. Ce spun eu este ca sentimentul fata de FB este in jos comparat cu alte oportunitati, care sunt in crestere. Asta, impreuna cu marile asteptari de acum doi ani, nu suna foarte bine pentru industria respectiva. Din nou – nu pentru ca FB e prost sau ca lumea nu il foloseste, ci pentru ca investitorii prefera sa puna banii in alta parte. In context, discutia corecta nu este “de ce e FB bun sau rau”, ci “de ce se uita investitorii la Big Data – de ex”. My2cents.
—–
Deci, ceea ce spun in postul meu este asa:
– FB este o chestie exceptionala, foarte folosita, care poate face profituri, etc (Victor, de acord cu tine). La fel si jocurile (Bobby … :-))
– Investitorii au o suma limitata, pe care trebuie sa o investeasca in companii pe care sa le poata vinde cat mai scump. Deci au de ales (exclusiv pe acest criteriu) intre social media, jocuri, mobile, big data saas, etc…
– ca sa poti face asta trebuie in mod ideal sa investesti in industrii care sunt la inceput de drum, chiar inainte sa explodeze. Nu in industrii mature, cu atat mai grav in industrii “post-maturitata”
– FB in momentul asta (indiferent cat de buna ar fi….) nu este preferatul investitorilor pentru ca, spre deosebire de o companie de big-data (de ex), unde iti poti dubla banii intr-un an, riscurile sa nu se intample asta sunt foarte mari
– este doar o problema de competitie intre verticale si, ajunsa la maturitate, FB pierde teren. Pierzand teren incepe sa o ia in jos pe curba.
– discutia trebuie avuta nu doar despre o industrie, si mai ales nu limitat “este FB bun sau nu”, ci despre ansamblul complex (stiu ca sauna nashpa, dar asta e) al posibilitatilor de investitie.

Reply to this comment

Avatar

dStanca

July 27th, 2013 at 4:04 pm

Buna, Radu. Intre timp stirile par sa contrazica parerea ta legata de FB. Crezi in continuare ca exista un pericol real, altul decat cel existent vs orice companie listata care e “pe val” – si care, ca orice “val”, la un moment dat se va atenua in intensitate? http://www.zf.ro/burse-fonduri-mutuale/actiunile-facebook-au-crescut-cu-25-dupa-ce-compania-a-raportat-rezultate-record-11157846

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    July 27th, 2013 at 7:36 pm

    Neata. un raspuns din cateva directii:
    – Atentie la ce am scris eu: desi toate comentariile sunt “va cadea FB”, postul meu este despre prioritatile investitorilor. In care prioritati sunt pe primele 3 locuri alte industrii decat Social Media. Imi mentin 100% parerea, este o parere pe termen lung si strategica, nicidecum afectata de rezultatele unei companii intr-un trimestru.
    – In particular FB are doua probleme: a) nu cred ca este un model de business pe termen lung. Probabil ca vor mai fi cautari in directii paralele sau inlocuitoare si este posibil ca unele dintre ele sa devina agreabila investitorilor. b) este deja la o evaluare foarte mare, ceea ce face putin probabile cresterile spectaculoase ale actiunilor.
    – trebuie sa intelegem ca, de cand s-a cotat la bursa, jocul in care este FB este un joc de perceptie si sentiment. Sentimentul investitorilor despre aceasta industrie astazi este in cel mai fericit caz neutru – si un Q pozitiv al unei companii nu va schimba asta.

    Reply to this comment

Avatar

aless

August 13th, 2013 at 8:58 am

Industria mobile mi se pare foarte promitatoare. Deja telefonul mobil nu mai e un moft si din ce in ce mai multi isi usureaza viata prin aplicatiile care se pot descarca pe telefonul mobil.

Reply to this comment

Avatar

Radu Gherman

August 15th, 2013 at 4:43 am

Salut Radu ! Sunt multe idei bune din care se pot face averi, provocarea consta insa in cum transformi o idee obisnuita intr-un business de milioane sau miliarde, raspunsul la aceasta intrebare este adevarata inteligenta financiara. Cat despre facebook nu pot decat sa ma bucur cand vad ce mare a crescut. Succesul lor ma inspira si imi da idei noi la care nu as fi ajuns daca eram doar un critic. Succesul lor ma tine treaz si creator. Iar acest mod de gandire este mult mai productiv. Iti multumesc

Reply to this comment

Avatar

C

July 25th, 2014 at 2:46 pm

Domnule Georgescu,

Facebook se tranzactioneaza acum la peste 70 usd, pe actiune, de aproape 3 ori
mai mult decat pretul de la data acestei postari.

Intr-un singur an de zile, bula nu s-a spart iar fondatorul Facebook este mai bogat decat fiecare dintre cei doi fondatori Google.

C

Reply to this comment

Comments on other blogs

Avatar

Ce-am citit si mi-a placut (3) | AurasMihai.ro

July 23rd, 2013 at 10:07 am

[…] Buzzwords – despre bula Facebook si investitiile in SaS, Mobile si BigData […]

Avatar

Radu Georgescu: Bula Facebook se va sparge. Ochii mari! Ar putea fi la fel de rau ca in 2001

July 24th, 2013 at 9:05 am

[…] “Deja caderea se vede venind, deja lumea (a se citi investitorii) nu mai are incredere in modelul de business al lui Facebook si, prin extrapolare, in businessurile social media. Da, sunt convins ca suntem in varful bulei si ca se va sparge repejor. Ochii mari, ca ar putea fi la fel de rau ca in 2001.”, afirma Radu Georgescu pe blogul sau. […]

Avatar

Reporter Virtual – stiri exclusive » Radu Georgescu prezice spargerea “bulei” Facebook: “Ar putea fi la fel de rau ca in 2001″!

July 24th, 2013 at 9:24 am

[…] grupul GECAD, Radu Georgescu (foto), lanseaza, pe blogul personal, o teorie provocatoare: se stinge vremea afacerilor cu retele sociale! Potrivit lui Georgescu, […]

Avatar

Radu Georgescu: Bula Facebook se va sparge. Ar putea fi la fel de rău ca în 2001 - ComputerBlog.ro

July 25th, 2013 at 7:11 am

[…] aflăm și va provoca, de asemenea, spargerea acestei bule, afirmă antreprenorul Radu Georgescu, pe blogul său. Crahul dot-com din 2000/2001 s-a soldat cu falimentul a mii de companii cu afaceri online care […]

Avatar

Rezultatele financiare Facebook Q3 - un bubble de oxigen...

July 26th, 2013 at 12:27 pm

[…] media, în general, e un bubble. Radu Georgescu (aşa cum aminteşte şi Victor) e unul dintre cei care susţin acelaşi lucru. Toate semnele sunt „la locul lor” pentru a indica un bubble: ceva gratis, care nu produce în […]

Avatar

Radu Georgescu si Buzzwords | ITChannel

July 29th, 2013 at 1:27 pm

[…] Georgescu vorbeste pe blogul sau despre dinamica pietei actuale si despre tendintele in ceea ce priveste atentia investitorilor. O […]

Avatar

Top 10 cei mai vizibili antreprenori si manageri din online-ul romanesc (07.2013) | refresh.ro

August 7th, 2013 at 9:19 am

[…] de dezbaterea despre influenta in blogosfera, mai aveam un articol in draft despre acest post al lui Radu Georgescu, articol care i-a adus, dupa cum puteti vedea mai jos, un loc 3 in topul […]

Add comment to Bogdan Iordache (@bogdaniordache)

  • adnana: I have just finished reading Bad Blood and it is just incredible. What I found it also incredible wa [...]
  • Florin Miron: As usually a cold shower from Radu. It's good and reasonable advice for entrepreneurs, not necessary [...]
  • Eduard: Excellent description on bitcoins, lol. and this was 4 years ago. [...]
  • Diana: Suntem in 2017 si se pare ca BTC inca se dezvolta. [...]
  • Flaviu Butean: Si eu folosesc 1Passoword, pe care il recomand mereu, cred ca este de un real folos. Nu stiu daca m [...]
Radu Georgescu
GECAD Group