Paying for events

In: Entrepreneurship / 15 comments

4 Dec 2012

I’ve been involved for some time in organizing two of the most important events in the entrepreneurship and online business in Romania: VentureConnect and HowToWeb.

Following the editions this autumn, I realized that one of my disappointments is that people want to receive everything for free and I’ve decided to write about this. I don’t understand why people who are used to paying a ticket everywhere in the world to go to an event, here they expect to receive an invitation. Is it only because it’s a small world and we all know each other? Is this sufficient argument to expect free service? Why is it that investment funds whose main target is to build investment pipe-lines, funds that are interested to see pitches and that have a budget for this activity, seek to enter an event for free?

I wonder how these funds think a good event is organized and financed. VentureConnect is a non-profit organization, for instance. It has one main goal – to organize good events that can contribute to the growth of the local business environment. Beyond this beautiful vision, the main beneficiaries are still investment funds (and, of course, entrepreneurs looking for investments). And yet, these funds don’t see fit to pay a ticket (I’m not even mentioning the possibility of sponsorship; it’s usually out of the question…). Aren’t they directly interested in these events getting better and better? Or do they simply not realize that the ticket they pay is the most important element that contributes to the good organization of the event? When are we going to get used to the idea that we have to pay a little to have something good in return? Others won’t pay for us forever.

I criticized investment funds that don’t pay a ticket to VentureConnect here, but the same goes for any other event and with any type of participants.

Most of those who don’t pay in Romania are used to paying for similar events abroad. And I’m not buying that “those events are good and ours are not”, mainly because of the reasons stated in the preceding paragraph.

Altogether, I’ll seriously insist for all the events I’m involved in not to grant free services – with the risk of having fewer people in the room. I prefer fewer people who are actually interested than many people who are constantly sleepy. I promise you that the events will be much better.

And I insist, as much as I can, with you too: if you want to see good and relevant content (not sponsors’ presentations or bogus from no-names) try to leave aside for a moment the concept of not paying a ticket and contribute something to the quality of the event.

(English version by Teodora Popescu)

Original Romanian version

Plata unor evenimente

Sunt de ceva vreme implicat in organizarea a doua din cele mai importante evenimente de antreprenoriat si online din Romania: VentureConnect si HowToWeb.

Urmare a editiilor din toamna asta am realizat ca una din frustrarile mele este ca oamenii vor sa primeasca totul gratis si m-am hotarat sa povestesc despre asta. Nu inteleg de ce persoane care sunt obisnuite ca oriunde in lume sa plateasca biletul de intrare la un eveniment, aici se asteapta sa primeasca invitatie. Oare doar pentru ca este o lume mica si ne cunoastem cu totii? Este asta un argument suficient pentru a te astepta la un serviciu gratuit? De ce fonduri de investitii, al caror obiectiv principal este sa construiasca “pipe-line” de investitii, fonduri care sunt interesate sa vada pitch-uri si au bugete pentru asta – de ce aceste fonduri cauta sa obtina gratuitati pentru a intra la eveniment?

Ma intreb cu ce bani cred aceste fonduri ca se produce un eveniment bun? VentureConnect este de exemplu o fundatie non-profit. Are un singur obiectiv – sa construiasca evenimente bune, care sa creasca businessul local. Dincolo de viziunea frumoasa, principalii beneficiari sunt fondurile de investitii (bine, si antreprenorii care cauta investitie). Si totusi, aceste fonduri gasesc de cuviinta sa nu plateasca bilet de intrare (nici macar nu discut aici de posibilitatea vreunei sponsorizari, asta de obicei iese din discutie…). Oare nu este in interesul lor direct ca aceste evenimente sa fie din ce in ce mai bune? Sau pur si simplu nu realizeaza ca biletul de intrare platit de ei este cel mai important element in organizarea buna a intamplarii? Ne obisnuim si noi cu ideea ca trebuie sa platim un pic pentru a avea ceva bun? Nu merge la nesfarsit sa plateasca altii pentru noi.

M-am luat de fondurile de investitii care nu platesc bilet la VentureConnect, dar situatia este identica la orice alt eveniment si cu orice fel de participant.

Majoritatea celor care nu platesc in Romania sunt foarte obisnuiti sa plateasca evenimente similare in strainatate. Si nu cumpar faptul ca “alea sunt bune, ale noastre nu” mai ales datorita paragrafului precedent.

Una peste alta, o sa insist major la toate evenimentele in care sunt implicat sa nu acorde gratuitati – cu riscul de a avea un an mai putini oameni in sala. Prefer putini dar interesati decat multi si adormiti. Va promit ca evenimentele vor fi mult mai bune.

Si insist, atat cat pot, si pe langa voi: daca vreti sa vedeti continut bun si relevant (nu prezentari ale sponsorilor sau abureli ale unor no-name) incercati sa lasati la o parte conceptia de a nu plati bilet si cotizati cu ceva la calitatea evenimentului.

Comments

Avatar

Andrei

December 4th, 2012 at 3:22 pm

Stimate domnule Radu Georgescu,

In primul rand felicitari pentru ceea ce faceti in mediul tehnic si in cel antreprenorial! Am citit cu mare atentie si interes ceea ce ati scris in randurile de mai sus. Sunt de acord cu ideea si intentiile dvs. Mesajul dvs. este unul cat se poate de interesant si bine argumentat, insa nu ati luat in consideratie un aspect important: unele evenimente nu isi merita banii. Da, unele evenimente din Romania sunt pur si simplu niste porcarii pe care arunci banii aiurea si care efectiv nu merita bagate in seama. Si da, exista si asa ceva, chiar dintre cele mai “recunoscute” pe plan national. Pe de alta parte, dintr-o alta perspectiva, daca fondurile de investitii nu platesc niste amarati de bani, atunci ce pretentii mai aveti de la un tanar student care isi doreste sa devina antreprenor, un tanar de 20 si ceva de ani care poate isi calculeaza fiecare banut in parte pentru a reusi sa incropeasca o afacere antreprenoriala. Daca tot suntem abili si dorim sa facem ceva profesional si de calitate, facem in felul urmator: tratam in mod diferit participantii la astfel de evenimente. Nu este discriminare, ci intelepciune. Cum? Foarte simplu: oamenii de afaceri care isi permit, fondurile de investitii si restul persoanelor care “au cu ce”, sa plateasca integral intrarea la aceste evenimente, iar tinerii antreprenori, tineri despre care toti se lauda si se bat cu pumnul in piept ca ii sprijina (inclusiv statul roman) ar trebui sa primeasca fie reduceri, fie gratuitati la aceste evenimente. Ei trebuie sa invete de la profesionisti, ei trebuie sa interactioneze cu oameni de afaceri, trebuie sa isi stabileasca legaturi cu oameni interesati sa le sustina ideile, insa nu au posibilitatea financiara de a participa la astfel de evenimente dedicate, desi cu siguranta multi isi doresc. E limpede ca tara se poate dezvolta prin ideile si investiile antreprenoriale ale tinerilor din ziua de azi, asa ca da, ideea de a face un bine Romaniei, de a face o tara mai prospera se bazeaza si pe argumentul adus de mine referitor la plata integrala sau la gratuitatea (reducerea) participarilor la evenimente de business, evneimente deosebit de importante deopotriva si pentru tinerii antreprenori. Doriti investitii mai mari, doriti o piata mai performanta? Atunci ganditi simplu si investiti in tineri! Daca veti face asta, fiti sigur ca veti avea numai de castigat. Din punctul meu de vedere asta este perspectiva pe care am gandit-o in situatia actuala, adica adaugirea si adnotarea celei expuse de dvs. M-as bucura ca “ecoul” acestui mesaj sa nu intarzie si sa fie auzit in mediul in care dvs. sunteti un adevarat profesionist, dar si mai mult de atat sa fie pus in aplicare in practica evenimentelor de business. Pe cale de consecinta, sper sa intelegeti ideea sustinuta in acest mesaj si sper sa o “alipiti” ideii dvs. si sa rezulte o aplicare mult mai bine pusa la punct in practica, iar ambele parti, atat oamenii de afaceri, cat si tinerii sa aiba de castigat.

Mult succes cu business-urile si mai presus de orice, multa sanatate, domnule Georgescu!

Cu deosebita consideratie,
Un tanar student de 24 de ani

Reply to this comment

    Avatar

    Mihai Tataran

    December 4th, 2012 at 5:44 pm

    @Andrei: comentariul tau crediteaza ideea ca cei “care isi permit” sa plateasca, iar ceilalti (tineri, studenti, la inceput de drum) sa plateasca mai putin sau deloc.

    Daca imi permiti o sa iti spun ce e gresit aici (sigur, din punctul meu de vedere): in primul rand e greu sa decizi cine isi permite si cine nu :). Cred ca mai OK ar fi sa faci o delimitare intre cei care au ceva de castigat si care nu au nimic de castigat din asta. In al doilea rand, nimic pe lumea asta nu e gratuit. Chiar daca esti student / tanar la inceput de drum, trebuie sa faci rost de taxa de intrare la un eveniment daca consideri ca te ajuta. Respectiv invers: daca nu ai banii (sau nu consideri important sa cheltui acei bani pe eveniment, pentru ca sa fim seriosi de fapt a avea acei bani este pana la urma si o chestiune de prioritizare de genu’ nu imi cumpar telefon nou acum ci merg la eveniment…) – inseamna ca nu e pentru tine evenimentul.

    Si eu sunt organizator de evenimente, unele cu plata si altele fara (toate non-profit, trebuie mentionat). Este o mare diferenta intre ce poate oferi o echipa organizatorica cu un buget si aceeasi echipa cu un buget semnificativ mai mare. Respectiv sa stii ca si noi facem reduceri consistente pentru studenti, si …. SURPRIZA: nu vin oricum in numar mare. Gratis nu vom face niciodata acel eveniment, nici macar pentru studenti, tocmai din motivele enumerate foarte bine de Radu.

    Reply to this comment

    Avatar

    Bogdan

    December 5th, 2012 at 9:23 am

    @Alex “Persoanele fizice sunt constranse de buget si nu-mi permit sa comentez.Sunt oameni care vor sa vina,dar situatia nu le permite.Oameni valorosi care nu reusesc sa iasa la lumina.Pierdem cu totii.”

    Perfect adevarat. Sunt student si de mult ori am vrut sa particip la aceste tipuri de evenimente dar de multe ori bugetul nu mi-a permis

    Reply to this comment

Avatar

Alex

December 4th, 2012 at 3:45 pm

Perfect de acord! Si chiar sunt in domeniu si pot sa afirm ca sunt o persoana in tema.
Pot spune urmatoarele: un eveniment de buna calitate are nevoie de cateva ingrediente

0.Subiectul trebuie sa fie de interes
1.Pret decent (atat ca sa acopere costurile de mai jos si sa aiba si profit) dar sa fie PRET!!!
2.Speaker calificat(cu lecturi solide la baza) ,dedicat muncii sale – care costa!
3.Locatie 4-5 stele +serviciile (mese ,internet etc) costa!
4.Promovarea acestor evenimente – costa!
5.Organizatorii,oamenii care muncesc 3-4 saptamani pentru ca un eveniment sa aiba loc – costa!
6.Audienta trebuie sa fie de calitate.

Daca ne referim la persoane juridice este in regula,platesc sunt foarte seriosi din toate punctele de vedere,dar trebuie sa existe manageri care sa-si indrume personalul catre astfel de intalniri.Din pacate interesul este foarte scazut,nu-mi explic de ce.

Persoanele fizice sunt constranse de buget si nu-mi permit sa comentez.Sunt oameni care vor sa vina,dar situatia nu le permite.Oameni valorosi care nu reusesc sa iasa la lumina.Pierdem cu totii.

La un eveniment,indiferent daca este sau nu sponsorizat ne ducem sa aflam lucruri noi si cel mai important lucru sa ne facem relatii ,nu pe FB ci la fata locului cu,cartea de vizita in mana!.Nu stiu daca banii,timpul sunt o problema pentru cine este interesat.Am senzatia ca unde exista gratuitate vin si fripturistii si mai putin oamenii interesati de subiect.Pentru cativa lei pierdem enorm ,dar asta-i viata, ideea de “open source” este gresit inteleasa.
Educatia personala nu se rezuma numai la cunostinte ci si la relatii,nu stiu cati constientizeaza acest aspect.

Reply to this comment

Avatar

Sorin

December 5th, 2012 at 4:50 am

Sunt de acord ca nu ajuta pe nimeni ca aceste evenimente sa fie gratuite. Cand obtinem ceva gratis avem tendinta de a nu aprecia la adevarata valoare. Pe de alta parte, organizatorii trebuie sa fie impecabili in planificarea evenimentului si cum totul se construieste cu munca si rabdare, probabil roadele or sa apara peste ceva timp. Oare cei din strainate au obtinut o audienta bogata de la prima organizare?
Felicitari pentru implicare!

Reply to this comment

Avatar

Sergiu Damian

December 5th, 2012 at 10:38 am

Din perspectiva de co-fondator al unei comunitati locale, formata legal ca organizatie non-profit si care a organizat (cu o singura exceptie) doar intalniri de comunitate cu participare platita, pot spune ca nu am avut niciun participant care sa fi considerat nenatural sa plateasca. Sigur, sumele sunt modice, dar exista, si acopera exact costurile cu sala si consumatia. Speakerii au vorbit gratis. E un exemplu mic si probabil audienta evenimentelor noastre e formata din oameni care isi permit. Sigur, nu i-am intalnit pe cei care nu au putut veni din cauza pretului. Ii astept sa-mi scrie. Sa vedem cati sunt si sa cautam solutii. Un lucru e cert, insa. La fiecare eveniment am avut rata de prezenta peste 90% si asta e foarte important pentru noi. In general, la evenimentele gratuite am vazut rate de prezenta semnificativ mai mici (vorbesc doar de cele la care am participat eu si nu vreau sa generalizez).

Cred ca informatia de valoare costa. Si cred ca a plati un pret pentru ea inseamna a judeca, a lua o decizie, a face un calcul. Calcul care nu se intampla la fel atunci cand evenimentul e gratuit.

Reply to this comment

Avatar

Dan Boabes

December 5th, 2012 at 10:56 am

Radu,

Sunt unul dintre platitori si iti spun frustrarea mea: atata timp cat in RO accesul nu este controlat, voi fi intotdeauna foarte deranjat sa vad cum se intra fara nici o problema/co trol. Gratis. Moka.

Dan

Reply to this comment

Avatar

Vlad Ciurca

December 5th, 2012 at 11:36 am

Salut Radu,

Subscriu la cele mentionate de tine, dar as adauga din experienta organizarii evenimentelor Startup Weekend si Romanian Managers in Cluj, ca sunt acele cateva persoane care intr-adevar contribuie la buna desfasurare a unui eveniment (fie prin PR, invitatea de noi participanti, etc). Pentru aceste persoane mi se pare indreptatit sa primeasca un discount semnificativ, sau in unele cazuri exceptionale chiar si gratuitate.

Reply to this comment

Avatar

Gabriel

December 7th, 2012 at 11:47 am

Imi cer scuze ca trebuie sa va corectez, dar ati introdus in text o greseala gramaticala, si anume “sa primeasca totul pe gratis”. “Pe gratis” nu exista, corect este ‘gratis’ si atat, deoarece daca spune-ti vor sa primeasca totul pe …, inseamna ca veti continua cu ceva palpabil – bunuri, aur, bani, serviciu etc.

Reply to this comment

Avatar

Andrei

December 7th, 2012 at 12:55 pm

In principiu accesul trebuie filtrat, fie prin taxa fie prin cv-ul doritorului. Ar trebui exceptati reprezentatii statului carora le este imposibil organizatoric sa-si deconteze o astfel de taxa.
Este deprimant sa vezi cum se goleste sala cand vine mirosul mancarii si ramane descompletata pana la finalul evenimentului.

Reply to this comment

Avatar

Iulian Boia

December 13th, 2012 at 12:52 pm

Si eu cred ca ati punctat foarte bine niste lucruri, cum ar fi relatia pret-valoare, si sunt de acord cu dumneavoastra ca calitatea unui eveniment (ma refer in principal la speakeri si continut, nu coffee breaks si mese) creste simtitor daca sunt investite mai multe resurse.
In acelasi timp, pe piata de evenimente de dezvoltare din Romania, predomina confuzia cand vine vorba de discernerea evenimentelor de calitate; pretul e un indicator, dar nu e suficient. Asta e unul dintre motivele pentru care am lansat Witmo.ro – vrem sa oferim informatii clare, transparente despre oportunitatile din principalele orase din tara si sa ajutam la asezarea ierarhiilor in domeniu.
Spor la evenimente de calitate sa avem!
Iulian

Reply to this comment

Avatar

Vali

December 17th, 2012 at 8:01 pm

Vai, cat ma bucur ca un antreprenor precum Radu a ajuns exact la problema asta! Bun, atunci platim si noi putin ca sa avem un continut media de calitate?
Sau, daca mai intai asteptati un continut media de calitate ca sa scoateti banu’, poate si altii asteapta niste evenimente de calitate mai intai si sa-l scoata dupa aia. Nu de alea despre antreprenoriat in care de dimineata pana seara vorbim cat de minunati sunt sponsorii (nu e cazul VentureConnect dar cu o floare nu se schimba piata).

Reply to this comment

Avatar

Andrei

February 7th, 2013 at 3:34 pm

Tocmai ce-am fost aseara la un astfel de eveniment PLATIT.
Mai vin, cu o singura conditie: SA FIE PLATIT.
Suma pe care-am platit-o mi s-a parut ok, exact cat e cazul:
– face filtrarea intre cei care vin sa se bage in seama si cei care vin pentru ca vor sa auda ceva;
– nu este un pret exagerat;

Reply to this comment

Add comment to Mihai Tataran

  • adnana: I have just finished reading Bad Blood and it is just incredible. What I found it also incredible wa [...]
  • Florin Miron: As usually a cold shower from Radu. It's good and reasonable advice for entrepreneurs, not necessary [...]
  • Eduard: Excellent description on bitcoins, lol. and this was 4 years ago. [...]
  • Diana: Suntem in 2017 si se pare ca BTC inca se dezvolta. [...]
  • Flaviu Butean: Si eu folosesc 1Passoword, pe care il recomand mereu, cred ca este de un real folos. Nu stiu daca m [...]
Radu Georgescu
GECAD Group