Introduction email

In: Entrepreneurship / 60 comments

24 Feb 2010

I have decided to show you (deleting all confidential information) an example of an entrepreneurial pitch, the likes of which I receive on my email 2 or 3 times a day. I answer to all of them, but I think that if we comment them together a little bit, they might be more efficient in the future. I have chosen one that was OK, not to bad – not too embarrassing:

Good afternoon,
My name is [x], I am from [y], I am 29 years old, I have a university degree, I work at [z] and I come to you with the intention of taking 2 minutes of your time with this email.
It’s not a poem, but I consider myself a man with many ideas and I think that in order to be successful in life you need to be smarter than the others 5 minutes before them, but on the other hand I identify myself with those who are going through a moment of crisis (money-wise), and so I cannot start a project by myself or perhaps I could with a few loans, but then my wife would surely divorce me.

I come to you with a business proposition; I have drafted the project of a website (pen on paper) with everything it entails, even the graphic design part, but unfortunately I don’t have the knowledge or skills to create a website or to manage it so I want to share my ideas with you. It is a website that allows you to [xyz] at a national and international level. Ok until now, you might say there are thousands of websites with that profile, that’s fair, but the idea I am trying to promote is that within the website’s framework a sort of [xyz – 5 rows of explanations] will function. I promise to share the rest of my ideas if you really read my email and if you are interested. Everything I have told you here or rather my intention is very serious and if you think we can talk about this in person I am looking forward to a reply,
Sincerely [x].

I would now like to comment two things; then we might try and see what we can improve about it.

1. The email is too long and unstructured. 90% of you would probably delete it after reading the first paragraph;
2. He doesn’t say what he wants from me. Investment? A meeting? “If I am interested” to what?

How should an email from a person I don’t know look like in order to make want to meet that person and listen to him or her for 15 minutes?

(English version by Teodora Popescu)

Original Romanian version

Mail de introducere

M-am hotarat sa va arat (stergand toate datele confidentiale) un exemplu de pitch antreprenorial, asa cum primesc pe mail cate 2-3 pe zi. Raspund tuturor, dar ma gandesc ca daca le comentam un pic impreuna vor putea eventual fi mai eficiente pe viitor. Am ales unul mediu, nici prea bun – nici prea penibil :

Buna ziua,
Ma numesc [x] sunt din [y], am 29 de ani, studii superioare, lucrez in [z] si vin la dvs. cu intentia sa-mi acordati 2 min. ptr. acest mail.
Nu este o poezie, insa ma consider un om cu multe idei care, cred ca pentru a reusii in viata trebuie sa fi mai destept decat altii cu 5 min. mai devreme, insa ca revers, ma identific cu cei care au intrat in criza (de bani) si nu pot demara singur un proiect sau poate as putea cu cateva imprumuturi dar la care nevasta-mea ar baga sigur divort.

Vin cu o propunere de colaborare si anume, am elaborat un site la nivel de proiect pe hartie cu tot ce presupune, chiar si grafica.Dar din pacate nu am cunostinte in a crea un site sau eventual al gestiona astfel ca vreau sa-ti impartasesc ideile mele.
Este vorba de un site ce da posibilitatea [abc] la nivel national sau international. Ok, pana acum , dar poate zici ca exista mii de situri cu acest profil , corect, insa idea care incerc sa o promovez este ca in cadrul sitului va functiona hai sa-i spunem un fel de [mno – 5 randuri de explicatii].
Promit ca-ti voi impartasii si restul ideilor daca intradevar ai citit mailul si esti interesat.
Tot ce ti-am povestit sau mai bine zis intentia mea este cat se poate de serioasa, iar daca crezi ca putem sa discutam pe aceasta tema astept un raspuns,
Cu respect [x].

As comenta si acum doua lucruri, apoi poate incercam impreuna sa vedem ce se poate face mai bine.

1. Mailul este prea lung si nestructurat. Probabil ca 90% din voi l-ati sterge dupa primul paragraf;
2. Nu spune nicaieri ce vrea de la mine. Investitie? O intalnire? “Daca sunt interesat” sa ce?

Cum ar trebui sa arate un email, de la o persoana pe care nu o cunosc, care sa ma faca sa ma vad cu acea persoana si sa o ascult 15 minute?

Comments

Avatar

costi

February 24th, 2010 at 6:33 pm

probabil ca ar trebui sa contina 5-10 randuri:
– ce face produsul/situl (1 rand) + eventuale situri/produse cunoscute care sunt asemanatoare, pentru a te folosi de cele existente in a-ti crea o imagine
– care este piata (daca nu e evident)
– in ce stadiu este
– ce se doreste exact (discutie, investitie, parteneriat, parere personala pe mail, etc)
– o eventuala referinta despre acel om, relevanta pentru persoana ta (daca e posibil)

sunt pe-aproape ? 🙂

Reply to this comment

Avatar

Alin

February 24th, 2010 at 6:38 pm

Pe langa faptul ca e prea lung si nestructurat, nu urmareste nimic din ce inseamna AIDA – deja din randul 3 ajung la ideea de spam (“sa-mi acordati 2 min. ptr. acest mail.”) – chiar daca exista acele subtilitati care ar putea sugera o discutie ulterioara.

Lumea te stie ca antreprenor si, mai mult, te stie ca unul de succes. Din punctul asta de vedere, acel “ce vrea de la mine” e subinteles si isi gaseste o explicatie.

Cred ca o metoda buna de abordare a unui antreprenor (via email, desigur), ar fi aceea in care atasezi un draft de proiect iar in corpul emailului sa fii scurt si la obiect: Eu sunt [x], uita-te pe [atasament], pana la investitie mi-ar face placere sa dezvoltam subiectul intr-o discutie de 15 minute, Cu respect [x]. Fireste, proiectul trebuie sa detalieze (fie si intr-un singur slide) ce/cum/cat te costa pe tine ceea ce [x] iti cere.

Reply to this comment

Avatar

Razvan Tirboaca

February 24th, 2010 at 6:42 pm

Salut Radu, (eu sunt mai direct)
Ma numesc Y (link catre cv-ul meu de pe Linkedin) si X (daca nu pot gasi un om care te cunoaste e nasol) mi-a sugerat sa te contactez. Vreau sa-ti vorbesc despre oportunitatea de a dezvolta un business in zona/pe nisa Z.
Exista urmatoarele probleme:
1.
2.
3.
Daca facem asta, asta si asta si vindem solutia asa si asa, aia si ailalti ar fi dispusi sa plateasca. Am inceput dezvoltarea solutiei acum 3 luni, am reusit sa fac asta si asta insa am ajuns la faza la care am nevoie de …
Esti interesat sa / Ma poti ajuta cu?
Sunt disponibil oricand sa vin la sediul tau / in Bucuresti sa discutam pe larg.

Multumesc pentru timpul acordat, Y

………………………….
Ce zici?

Reply to this comment

Avatar

Victor

February 24th, 2010 at 7:03 pm

Intalnire pentru investitie vrea 🙂

Probabil vroiai sa fie mai exact si concis.

Daca ideea avea potential poti sa ii dai mailul meu. “Intamplator” ma ocup cu ce are el nevoie, adica mateializarea ideilor pe partea de web si nu finantare 🙂

Reply to this comment

Avatar

Stefan

February 24th, 2010 at 7:10 pm

Ideea pe maximum 3 randuri. Daca e geniala o sa atraga.

Reply to this comment

Avatar

Bogdan Ionita

February 24th, 2010 at 7:22 pm

Super interesanta ideea articolului 🙂

In graba, legat de acel exemplu de mail:
– consider gresit sa amestece potentialul proiect cu aspecte private (sotie, divort, etc);
– nu merge sa spui “cu respect” apoi sa te adresezi cu “tu” unei persoane pe care presupun ca nu o cunosti prea bine. Bine, poate caut nod in papura aici 🙂
– nu are mesaj. Cred ca si intr-un astfel de email merge aplicat conceptul de “elevator pitch” (nu mai stiu unde am auzit expresia prima oara, parca Mark Suster?): esti in stare sa transmiti exact ceea ce vrei/faci pana cand ajunge liftul la destinatie si coboara interlocutorul din el? Ai 20-30 de secunde de atentie in care trebuie sa transmiti tot.

E intr-un fel similar cu un comunicat de presa… daca te apuci si aberezi despre cat de frumos e sediul firmei, ai plictisit deja editorul si probabil n-o sa publice nimic.

Reply to this comment

Avatar

Sergiu Biriș

February 24th, 2010 at 7:33 pm

Buna Radu,

Sunt X si am o idee de business pentru care caut un partener interesat sa ma ajute in dezvoltarea ei.

Pe scurt, ideea consta intr-un site care [detalii generale]. In prima faza proiectul va fi dezvoltat la nivel national, iar mai apoi la nivel international dupa ce business-ul prinde contur in Romania. Pe plan national, din analiza mea, potentialul pietei e de [Y clienti in Z luni], proiectul avand posibilitatea sa ajunga la break even in [nr luni/ani]. In momentul de fata, pe piata exista deja cativa jucatori, insa avantajele noastre constau in [detalii] si cred ca lansarea acestui produs reprezinta o oportunitate.

La proiect va lucra o echipa formata din [nr] oameni specializati in [detalii]. Implicarea mea va fi la nivel de [detalii. ex: management, cash, logistica, etc.]. Ti-am atasat si un CV pentru mai multe detalii legate de experienta mea.

Pentru a putea [porni/dezvolta/creste] proiectul, caut un partener care sa ne ajute pe partea de [detalii. ex: strategie, cash, etc.] si cred ca tu ai fi persoana potrivita.

Daca crezi ca propunerea mea e interesanta, mi-ar face placere sa avem o intalnire in care sa iti spun mai multe despre proiect.

Iti multumesc pentru timpul acordat,
X

Reply to this comment

Avatar

Camil Stoenescu

February 24th, 2010 at 7:44 pm

cu referire la întrebarea din ultimul paragraf: cât mai concis și la obiect. eventual un bullet list

Reply to this comment

Avatar

mihai

February 24th, 2010 at 8:08 pm

Mie solutia propusa de Alin mi se pare cea mai potrivita: un mail scurt, care sa spuna pe larg despre ce e vorba (ex: un site prin care se vand papusi) si o prezentare atasata. Probabil ca din primele randuri ar trebui sa apara scopul mailului, si anume intalnirea de 15 minute. Site-ul nu e scopul, intalnirea cu Radu Georgescu este.

Prezentarea atasata (PDF) este utila daca Radu vrea sa se informeze 5-10 minute inainte de a accepta intalnirea. In plus, ii da ocazia sa o salveze / printeze si sa o citeasca oricand (ex: in avion).

Reply to this comment

Avatar

Bogdan Ionita

February 24th, 2010 at 8:26 pm

Am revenit 🙂 In primul rand ca nu vad motivul pentru care ai umple mailul cu prea multe detalii (fie in content, fie atasate). Pana la urma scopul e sa starnesti interesul, oricum nici un investitor nu va lua vreo decizie finala pe baza a ceea ce a primit in primul mail, deci e timp si pentru detalieri/analize savante. Un investitor nu se sfieste sa ceara detalii, daca subiectul e interesant. Si poti folosi asta pentru a stabili deja o prima intalnire.

Si cred ca un pic de entuziasm in acel text n-ar strica. Daca reusesti sa transmiti macar o mica parte din entuziasmul tau potentialului investitor, e deja un mare pas inainte. Formulari de genul “tu ce crezi, e o idee buna sa fac asta? nu-i asa ca ma ajuti?” nu cred ca ajuta la ceva.

Reply to this comment

Avatar

Adrian Basalic

February 24th, 2010 at 8:31 pm

In primul rand, daca nu stii cati de i se pun la cuvinte, tot ce spui suna a prostii, nu te poti infatisa cu o propunere de afacere cand nu stii nici macar a scrie, ce incredere sa aiba omul ala sa investeasca banii munciti de el in afacerea ta?

Reply to this comment

Avatar

Adrian Basalic

February 24th, 2010 at 8:41 pm

si inca o treaba, sigur nu scrii un astfel de mail la “pertu”… decat daca cunosti bine persoana, caz in care nu mai e nevoie de mail ca dai un telefon, deci nu.

Reply to this comment

    Avatar

    Razvan Tirboaca

    February 24th, 2010 at 8:56 pm

    @Adrian Basalic vorbim de un mail de parteneriat, nu de angajare, indiferent daca vrei bani, recomandari sau feedback. E ok sa-l scrii la “pertu”, vorbesti de la antreprenor la antreprenor. Daca respectivul se simte deranjat ca nu-i spui “dvs”, atunci poate nu e partenerul de care ai nevoie..

    Reply to this comment

      Avatar

      Radu

      February 25th, 2010 at 1:02 am

      De acord 110% cu formularea la “pertu” – niciodata nu mi-a placut sa mi se spuna Dl. Georgescu.
      Vreau doar sa nuantez ca nu e o discutie intre doi antreprenori, ci o discutie intre un antreprenor si un investitor. Atentie la roluri si asumarea corecta a lor, care asumare are efecte mult mai importante decat modul de exprimare.

      Reply to this comment

Avatar

Radu

February 24th, 2010 at 8:58 pm

Fartilor, uitati care e principalul obiectiv al investitorului…..!!!!! Nici unul din comentariile de pana acum nu atinge acel obiectiv. Pai ce vorbiram de un an incoace pe blogul asta????
In rest, aveti mare mare mare dreptate cu scurtimea, elocventa, etc…

Reply to this comment

    Avatar

    Bogdan Ionita

    February 24th, 2010 at 9:36 pm

    N-as putea sa cred asa ceva :)) Adica nu sunt bani gratis?

    Reply to this comment

    Avatar

    Camil Stoenescu

    February 25th, 2010 at 12:31 am

    da, evident: „eu ce câștig de aici?” 🙂

    Reply to this comment

    Avatar

    Alin M

    February 25th, 2010 at 8:16 pm

    Ai dreptate Radu,
    Eu ti-as scrie un email de genul:
    ===========================================
    Salut Radu,
    Sunt Crin, antreprenor de vreo 5 ani iar tu esti investitor. Pana acum am realizat [x,y,z – proiecte web] si am fost bun in asta. Am investit in ele in 2 ani 100 de lei, si apoi am scos 30 lei profit anual. Dupa acesti doi ani am mai facut rost de bani, si am continuat sa investesc 1000 lei in proiectul [a,b,c] si dupa 3 ani am scos printr-un exit 1500 lei.
    Pe scurt: is in ‘faza 3’ in care am nevoie de 10,000 lei, pe care nu pot sa ii fac rost, ca deja mi-am vandut casa, masina, nevasta, sau ii am deja investiti, si doresc un parteneriat cu tine sa facem impreuna bani. Pentru asta am nevoie de banii tai, inputul tau ca si consultant/investitor.
    Asta is, asta mi-e backgroundul. Am business planul, tot ce vrei, ideea e buna, da-mi nu reply daca esti interesat sa iti dau detalii, ca nu are rost sa o lungim din primul email.
    Mersi
    Cu stima,
    Crin Aburescu (glumesc)
    ==============================

    stiu ca veti spune ca asta e email potrivit pentru cei cu background DEJA facut antreprenorial…Da asa e, dar punem pariu ca sansa ca Radu sau orice investitor sa investeasca o suma cat de cat intr-un proiect initiat de cineva cu ZERO background/experienta e foarte foarte mica? Daca nu ai nici 1000, 5000, 10 mii de euro sa incepi cu cat de cat ceva, sau nu ai ceva caine, haine, telefoane sa vinzi, sau credite din banca, parerea mea e ca mai stai o tura pe tusa, si apoi ‘deranjeaza’ investitorii, ca oricum te vor refuza.
    Sa aveti o zi faina

    Reply to this comment

Avatar

Gabriel Mirea

February 24th, 2010 at 9:05 pm

Vad ca nimeni nu a punctat redactarea e-mailului. Mesajul este foarte important, insa din punctul meu de vedere poate fi o idee geniala, formulata ca la carte, in momentul in care este scrisa cu atatea greseli elementare de gramatica, sintaxa si stil, ar ajunge imediat in cosul de gunoi.

Cum ar putea cineva care nu stapaneste normele elementare de redactare a unei scrisori sa poata prezenta interes pentru un investitor? Cum poate acea persoana dispusa la o investitie (de orice natura, fie ea financiara sau de expertiza in domeniul respectiv) sa se alature unei persoane care nu se poate reprezenta pe ea insasi coerent si corect?

Respectivul din exemplul dat de tine atinge toate punctele “no-no” in mai putin de o pagina. Nu cunoaste conjugarea verbelor, nu stapaneste deloc articularea, amesteca stilurile de adresare, nu are nicio legatura cu semnele de punctuatie, nu foloseste cratime, etc. Nu vorbim aici de o discutie amicala intre doua persoane care se cunosc de zeci de ani, vorbim aici de prima impresie, vitala dupa unii, foarte importanta dupa altii.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    February 25th, 2010 at 12:58 am

    Da, o redactare in zona “professional” iti da sentimentul ca omul respectiv va putea face ceea ce spune acolo. Oricat de antreprenorial si prietenesc, la persoana intai, mailul nu strebuie sa sufere la gramatica, coerenta, stil – exact cum bine spui.

    Reply to this comment

Avatar

Adrian Basalic

February 24th, 2010 at 9:20 pm

@razvan, nu e musai ca se simte deranjat, e o chestie de eticheta, emailul pana la urma e o scrisoare, electronica dar o scrisoare.

@radu, cel mai important in mailul ala e sa-ti spuna cum te ajuta pe tine ca investitor sa-ti inmultesti banii, daca raspunde la intrebarea asta banii sunt ca si intrati in cont.

Reply to this comment

Avatar

Jordas

February 24th, 2010 at 9:34 pm

Cel mai bine ar capta atentia un mail cu mai multe verbe folosite la trecut:
-“am facut” “vreau sa fac”
-“am atins X obiective” “voi/vom atinge X obiective”
-“am fost cu 5 min. mai destept decat altii” “trebuie sa fii cu 5 min. mai destept..”

sa vii si tu cu ceva, nu cu mana-n buzunar, ca asa.. toata lumea are idei. Nu mai zic de un CV gras si cateva referinte, daca ai de unde.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    February 25th, 2010 at 12:55 am

    Valabil – spuneam mereu ca idei avem cu totii. Eu am 20 de idei in fiecare dimineata de la pat pana la baie. Diferenta o face executia. Si daca ma convingi ca esti in stare sa executi – sau,inca mult mai bine, daca ai executat deja cum zici – te-ai scos.

    Reply to this comment

Avatar

Razvan Tirboaca

February 25th, 2010 at 1:00 am

@Radu la “per tu” sau nu?

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    February 25th, 2010 at 1:09 am

    Modelul american – cu care eu sunt de acord si pe care il agreez – spune ca da. Modelul european spune ca nu…
    Cand concepi un astfel de mail e bine sa te interesezi de personalitatea celui care citeste. Si sa ii spui lucrurile asa cum vrea el sa le auda – la “per tu” sau nu, sa ii raspunzi la intrebarile pe care crezi ca le va pune….

    Reply to this comment

      Avatar

      Adrian Basalic

      February 25th, 2010 at 9:43 am

      Limba engleza sufera la pronumele de politete, la ei sunt in aceeasi oala, “you” poate sa insemne si “tu” si “dumneavoastra”, deci e putin problematic aspectul lingvistic.

      Nevertheless, cele mai elementare reguli de corespondenta nu te lasa sa trimiti primul mail la pertu, pur si simplu nu se face.

      Reply to this comment

      Avatar

      TheBride

      February 26th, 2010 at 12:42 pm

      Radu, depinde de investitor. Tu agreezi modelul american. Ce te faci insa daca alt investitor agreeaza modelul european sau daca pur si simplu este scos din sarite de adresarea foarte personala de la primul email? Eu consider ca putina documentare inainte nu strica. Citeste tot ce poti despre investitorul respectiv, vezi ce interviuri a dat, care e tonul lor, intereseaza-te. Iti ia mai mult timp decat sa scrii primul email poate, dar ajuta mult mai mult sa stii cum te adresezi celui de la care vrei bani:).

      Reply to this comment

        Avatar

        Radu

        February 26th, 2010 at 12:46 pm

        Da, corect. Doar ca suntem intr-o industrie destul de americanizata. Daca vrei investitie ca sa-ti faci o fabrica de confectii – da, ai face bine sa te imbraci Armani la prima intalnire :-).
        Anyway, de acord in principiu cu ce spui 🙂

        Reply to this comment

    Avatar

    Gabriel Mirea

    February 25th, 2010 at 1:34 am

    In completarea lui Radu, pe langa faptul ca ar trebui sa cunosti stilul preferat de interlocutor, ar trebui sa il si pastrezi de-a lungul mesajului. In exemplul de fata avem inceputul politicos cu “dvs.” pentru ca mai spre sfarsit sa ajungem la “ti-am povestit”. Oricare stil merge, daca este si consecvent.

    Reply to this comment

Avatar

Marketosaurus

February 25th, 2010 at 1:11 am

Tu ne intrebi pe noi cum ar trebui sa-ti scrie cineva un email? E ca si cum te-as intreba eu pe tine cum ar trebui ca cineva sa-mi scrie mie un email astfel incat sa ii acord acea intalnire.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    February 25th, 2010 at 1:23 am

    Da, pentru ca daca raspunzi la intrebarea asta raspunzi de fapt la intrebarea “cum sa-i scrii unui investitor potential?” Nu lui Radu, ci in general. Si scrisul in sine poate nu este important, dar constientizarea elementelor de care are nevoie un investitor ajuta mult la construirea afacerii. Si nu le spun ci le intreb, pentru ca am convingerea ca nu le stiu pe toate si o discutie este mai utila tuturor.

    Reply to this comment

Avatar

Tudor

February 25th, 2010 at 3:08 am

Cum ar suna atunci:

Radu,

Ma numesc X si sunt de la compania Y. Doresc sa iti ofer o oportunitate de investitie in compania mea care produce Z cu resultate A B C pana acum. Avem nevoie de N dolari si oferim un procent de Ț % din companie pentru investitor.

Dupa care un scurt pasaj despre cum va folosi banii si cum ii va multiplica si despre strategia de exit pe scurt.

The end. Eventual incheiat cu motivele pentru care a ales sa te contacteze pe tine si nu pe altul. Prea Dragon’s Den ?

Reply to this comment

Avatar

Bogdan Ionita

February 25th, 2010 at 11:37 am

Legat de “mie ce-mi iese la afacerea asta?”, mai degraba as incheia cu o formulare de genul “If you’re interested, I would be happy to meet you and discuss how we can both benefit from this opportunity” decat sa ma apuc sa detaliez din primul mail cum cred ca ar fi mai bine sa decurga asocierea si cand/cum cred eu ca investitorul si-ar scoate investitia. Asta pentru ca sunt diverse modele functionale si fiecare investitor are “pasarica” lui cand e vorba de detaliile asocierii (unii insista sa-si puna oamenii lor in pozitii cheie, altii au obsesia cu listarea pe bursa ca o solutie castigatoare, altii vor sa amestece investitia cu alte afaceri ale lor, etc). In plus, daca nu ai cine stie ce experienta in astfel de intelegeri, risti sa faci propuneri ce pot parea neserioase. Asa ca, e important sa-l faci sa inteleaga ca nu ceri nimic gratis, ca esti deschis la negocieri, dar l-as lasa pe investitor sa dezvolte subiectul. In felul asta am avea si un dialog, nu doar o conversatie in care el pune intrebarile si eu raspund.

Reply to this comment

Avatar

George

February 25th, 2010 at 5:09 pm

Buna ziua tuturor! Idei despre site-uri care vand cate ceva, sau despre alte chestii de genu poate avea marea majoritate a celor ce citesc aceste randuri in fiecare dimineata cand face dus. Prima chestiune care sa capteze un antreprenor este, dupa umila mea parere, un inceput de acel CEVA. Ceva cat de cat concret, o mostra a “genialitatii” ideii in sine. In al doilea rand…bun, pe langa ideea in sine trebuie gandita si un minim de strategie ulterioara. Chestiile astea trebuiesc precizate intr-o scrisoare adresata unui antreprenor. Asa, doar ca ii precizam ca avem o idee si niste motive destul de stupide pentru care nu o putem pune in practica este deja un minus din pctul de vedere al antreprenorului care vrea(dl Radu poate sa ma contrazica sau dimpotriva) eficienta si determinare, ambitie. Un motiv de genul celui prezentat deja zic eu ca scade exponential sansele unei colaborari. Va multumesc daca ati citit aceste randuri, chiar daca gresesc sau am dreptate!

Reply to this comment

Avatar

Radu

February 26th, 2010 at 9:33 am

As comenta un pic despre “de ce vreau sa stiu de bani chiar din primul mail:
Ganditi-va ca sunteti investitor si puneti-va in locul lui. Ce cunostinte ai si ce nu stii: cunosti despre finantare, numere, general management, networking. Dar NU STII NIMIC despre businessul specific care iti este prezentat. Porniti de la premisa ca potentialul investitor este extrem de needucat in acel business. Si daca tu – spunand doua vorbe – ai sentimentul ca oricine trebuie sa inteleaga potentialul, te inseli amarnic. Si atunci trebuie sa gasesti acel paragraf – diferit de la un om la altul, de la un business la altul – cu care sa-i explici investitorului despre ce e vorba – de sus de tot – in afacerea propusa, pe intelesul sau. Eu as face o astfel de scrisoare asa:
– Introducere (sunt x, ne-am cunoscut, mi-ai fost recomandat, etc)
– o piata in valoare de y$ are problema z pe care competitia ab si c o rezolva asa.
– eu o rezolv asa si pot castiga tz% marketshare, care inseamna m$ in vanzari, respectiv n$ in profit, in u timp.
– pentru asta caut de s$$
– “garantia” ca se intampla este istoria mea antreprenoriala (sau faptul ca i-am convins sa vina in echipe pe d,e si f daca dai tu banii). In plus am facut deja o buna parte din proiect si am un client…
– next step – sa ne vedem.
– atasament – executive business plan – cat sa se vada ca te-ai gandit la toate.

Mailul trebuie sa fie extrem de eficient ca sa pui toata informatia asta in 4-5 pararafe, scris dupa toate canoanele. Cuvintele cheie bold, paragrafe, etc.

Comentariu: nu va ganditi sa faceti asta daca nu sunteti pe bune pregatiti. Un investitor primeste 10 mailuri de astea pe zi si vede exact daca tu nu stii despre ce e vorba. In business.

Reply to this comment

    Avatar

    Bogdan Ionita

    February 26th, 2010 at 5:19 pm

    Cred ca mai degraba aici ai descris ceea ce un investitor ar vrea sa vada in orice astfel de email, nu ceea ce se intampla de obicei. Adica ai descris investitia optima dpdv al investitorului (afacerea e la inceput, are deja un mic cheag – s-a inceput dezvoltarea proiectului, exista cativa clienti interesati macar la nivel declarativ, exista o echipa, etc).

    Ce pot sa spun, intr-un fel e pacat sa ai deja toate elementele incluse in exemplul tau de email (inclusiv experienta antreprenoriala) si sa ai nevoie de investitor. Nu vreau sa spun ca ar fi ceva rau in asta, dar cand ai toate cele descrie de tine, parca ar merita sa incerci si singur sa duci la capat afacerea. Normal, depinde si de produs/piata, poate ai nevoie de nu stiu cate milioane investitie initiala, caz in care parca suna bine sa imparti riscurile cu cineva…

    Reply to this comment

      Avatar

      Radu

      February 26th, 2010 at 6:30 pm

      Well…. trist, dar adevarat: asta e ce cauta un investitor. Pana aici trebuie sa te cam descurci singurel. Si asta de fapt este dovada faptului ca merita sa investeasca investitorul in tine. Pentru ca altfel…. ai o idee, ok, dar esti in stare sa o pui in practica? O alta intrebare este “tu ce risti – in afara de banii investitorului?”.

      Ma rog, una peste alta, ai dreptate. Daca nu ai cele de mai sus, fa tot ce potiu sa faci rost de el inainte sa vii la un investitor.

      Reply to this comment

        Avatar

        Bogdan Ionita

        February 26th, 2010 at 6:51 pm

        De ce sa fie trist? E normal sa fie asa, in fond si la urma urmei ai niste bani disponibili pentru investitii si vrei sa ii bagi acolo unde planul afacerii te face sa te simti increzator. Atata doar ca majoritatea celor ce cauta sau se gandesc la un investitor nu au nici pe de parte toate piesele din puzzle adunate…

        Daca e sa fie ceva trist aici, e trist ca multi se gandesc ca o idee buna e de ajuns si tot ce le lipsesc sunt banii…

        Reply to this comment

Avatar

Adrian Basalic

February 26th, 2010 at 10:11 am

am si eu o nelamurire, merge vreodata? adica oricat de talentat as fi eu intr-un mail sio oricat de geniala ar fi ideea, se baga cineva sa plateasca executia? EXECUTIA mi se pare partea cea mai importanta, diferenta dintre startup si afacere, dintre esec si succes, dintre datorii si castig etc.

Din experienta, fa tu primul pas cu succes, fa profit si apoi ajunge sa spui ca “ba, mi-ar trebui un investitor sa dezvolt afacerea” si vin ei singuri.

Reply to this comment

Avatar

Colciar

February 27th, 2010 at 1:25 pm

Am avut o surpriza placuta sa constat ca mi-ai publicat mailul meu, cu titlu de lectie atat pentru mine cat si pentru altii. In urma atator critici, doresc totusi sa ma apar. Astfel:
1. greseala pe care am facut-o in primul rand a fost ca am plecat din start cu ideea ca mailul meu are poate 10% sanse sa fie citit, motiv pentru care am evitat in a detalia ideea. Apreciez astfel profesionalismul lui Radu.
2. cred in continuare in ideea pe care o am ca este foarte buna, motiv pentru care as fi curios cati dintre voi, cu 20 de idei pe zi, a-ti scrie din primul mail ” am aflat secretul imbogatirii peste noapte , iata asta este formula…..eventual incearc-o si daca iti mai aduci aminte de mine ulterior, contacteaza-ma. Cred ca nici unul ! doar traim in Romania.
3 iar ca lectie pentru mine, pe viitor , in urma criticilor ,in urmatoarele mailuri de genul , voi scrie ca ideea mea seamana cu situl X si Y, dar inmultit cu 100 la capitol utilitate, divertisment, useri etc, dar poate ca nici nu exista ceva similar. Poate asa voi obtine interes si cele 5 min de atentie.
Nu comentez criticile la adresa structurii textului, a gramaticii sau de ce am utilizat cuvinte de genul “sotie’ , mi se pare penibil.
Inca o data apreciez adevarata critica si profesionalismul tau Radu. Promit sa mai incerc in a-ti atrage atentia.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    February 27th, 2010 at 11:58 pm

    Colciar, daca toata valoarea adaugata se poate pierde printr-o poveste de doua pagini, atunci inseamna ca in prima zi dupa ce situl a fost publicat altcineva se apuca sa faca acelasi lucru. Poate cu mai multe resurse, poate mai agresiv, poate mai destept. In tot cazul avand experienta sitului tau ca exemplu, cu toate cele bune si cele rele. Si pana acum, intotdeauna al doilea a castigat, nu primul – Google nu a fost primul engine de search, youtube nu a fost primul publisher de filmulete, ebay nu a fost priul auction iar paypal nu a fost primul “virtual wallet”. Nici macar skype nu a fost primul furnizor de telefonie IP. Si, dupa cum vezi, nu ne amintim nici macar numele celor care au inceput acel business…

    Ca sa finalizez cu o sugestie: pentru a fi sustenabil, trebuie sa ai un diferentiator real. Si daca ai acest diferentiator, poti linistit sa povestesti ce anume vrei sa faci. Daca nu e asa, mai bine nu te apuci de businessul acela.

    Reply to this comment

Avatar

Adrian Basalic

February 28th, 2010 at 12:08 am

si de ce ma rog ti se par penibile criticile la adresa gramaticii?

Reply to this comment

Avatar

romeo

March 8th, 2010 at 11:11 pm

Ciao Radu,
am citit articolul si cred ca jumatate din comentarii, insa vreau sa stiu si eu – direct – daca am o idee, oarecum neabordata in Romania, chiar ai investi bani in proiecte ? Si mai e ceva, ai investi bani iar partea ta din afacere sa fie pana in 30 % ? Pentru ca dupa munca nu mai este a ta, ci a mea – de fapt, in afara de bani nu cred ca as avea nevoie de ceva ???
Romeo

Reply to this comment

    Avatar

    romeo

    March 8th, 2010 at 11:12 pm

    erata: …ceva. (fara ???) 🙂

    Reply to this comment

    Avatar

    BladHaund

    March 30th, 2010 at 12:02 pm

    Daca ai de oferit numai 30%, atunci ar fi bine ca restul de 70% sa valoreze cateva sute de mii de euro si sa fie deja implementat; ideea nu face nici pe departe atat in tarisoara noastra.
    Daca ai de oferit numai 30%, cel mai bine e sa incerci la banca. Data tot cauti un business angel, atunci de la el e bine sa primesti si ceva expertiza si conexiuni. Pentru 30% ma indoiesc profund ca se implica cineva prea mult.
    Daca ai de oferit numai 30%, ai face bine sa fii al dracu de politicos si de amabil in exprimare, atunci cand te adresezi angelului. :-). Cum ai scris tu aici iti iei garantat un sut in fund. 🙂

    Reply to this comment

      Avatar

      Romeo

      March 30th, 2010 at 1:16 pm

      salut,
      cred ca am adresat intrebarea mea lui Radu si cred ca am fost direct, si normal – ce intelegi tu din politicos sau nu, eu nu stiu, cred ca am pus problema destul de normal. Problema in tara asta e ca majoritatea se simt niste complexati in fata unor “biznis angels” sau unii care au facut si ei ceva in domeniul IT (sau chiar orice alt domeniu), cand ei sunt doar niste simpli oameni, si atat. Asa ca, BladHaund incearca data viitoare sa citesti cu mai mare atentie cand comentezi altuia, si mai ales cand te bagi “in chestiunea” altuia, pentru ca mie mi se pare ca am pus destul de ok problema. Da… de ce nu as oferi doar 30 % unui investitor dintr-o afacere cand el isi va scoate profitul, si dupa castiga toata viata lui 30 % din proeict ? E ca si cum ai avea “actiuni”. Investesti o data, si castigi constant. Sau ce, ti se pare normal, sa investeasca cineva in ideea ta, si el sa aibe 51 %, doar pentru ca la un moment dat are banul de care ai tu nevoie? Iar tu sa muncesti toata viata ta pentru ideea respectiva si sa o dai altcuiva? Daca ti se pare ok ideea, pai sa faci tu asta, si sa vii cu idei si sa le pui pe tava altuia doar pentru ca el are bani sau este “biznis angel”. Si inca ceva de incheiere…BladHaund iti recomand sa citesti un pic prin Biblie, Apocalipsa 19, 10 si Faptele apostolilor 10, 25 – 28, ca sa fi si tu luminat dsp raportul dintre oameni si oameni, si mai ales dintre oameni si ingeri – si ma refer la ingerii Domnului, nu la cei “biznis angels” care-s tot oameni… Si daca nu am fost al dracului de politicos si amabil in exprimare, cand m-am adresat LUI RADU, cred ca inseamna ca inca nu am invatat sa fiu un pupincurist roman cersetor si oportunist, si sunt convins ca nu am sa invat in viata mea, mai ales ca nu ma straduiesc deloc :)))) Pa!

      Reply to this comment

        Avatar

        BladHaund

        April 2nd, 2010 at 11:18 am

        Nu prea ai inteles cum merge treaba asta cu investitorii. 🙂
        1. Eu nu mi-as risca banii intr-un startup unde nu am niciun control. Daca tie iti scrie in frunte Facebook, atunci Microsoft nu ezita sa cumpere 1-2%. Dar daca iti scrie “nimeni”, atunci ar trebui sa apari pe piata cu noul Facebook ca sa gasesti o investitie asa cum ai vrea tu. Daca ai o chestie normala, atunci mai gandeste-te. Mai rafineaza oferta.
        2. O investitie nu se face 4 ever, se face in vederea unui exit profitabil. Asta e diferenta dintre investitor si antreprenor. Se pare ca nu esti capabil sa imaginezi o afacere unde cedezi 70% si te angajezi ca in 2-3-5 ani cumperi inapoi o mare parte de la investitor, din banii castigati in timpul asta. Sau ca o cresteti si faceti amandoi exit catre un investitor de portofoliu. Cum ti se pare schema? Daca ai ajunge la discutia cu investitorul, sunt convins ca acesta ar sti sa te lumineze si sa-ti prezinte variante. Daca merita afacerea. Dar ai o priblema de discurs, deocamdata.
        3. Daca te arde grija ca tu muncesti si ala care ti-a dat banii te spoliaza, ai oricand optiunea sa demarezi singur. Asta e de fapt prima optiune. Nu stiu ce cauti pe aici cu stilul asta de apune problema. Vrei si bani, dar si injuri pe aia cu bani. Proletar sau exploatator, hotaraste-te, ce vrei sa ajungi?

        Reply to this comment

          Avatar

          Romeo

          April 2nd, 2010 at 5:56 pm

          si unde e injuratura? totusi… ideea e ca daca scrii normal, si vine unu’ si zice… ce obraznic esti!… logic ca unii dupa pot interpreta ca ala e intr-adevar “obraznic” pt ca suntem oameni si asa se pune problema… ca in Kafka – sper sa intelegi – asa ca… eu nu am vazut nici tupeul in primul coment si nici injuraturile in al doilea. La romani se poarta sa se scrie in titlu mare o minciuna – o dezinformare – iar sub, numai prostii… si se poarta pt ca romanu’ nu gandeste mult si ramane in cap cu titlu’ ala mare…
          Punctul 2 pe care l-ai adus in discutie pare cel mai rational…
          bafta si paste fericit!

          Reply to this comment

Avatar

yndy

March 8th, 2010 at 11:34 pm

Revin cu o intrebare care a mai aparut Radu, tu ai ajuns pana la punctul in care sa faci o investitie care a pornit de la un email al unei persoane necunoscute? Adica, stiu ca asta e ideea de angel investor dar totusi ai rabdarea sa citesti 1000 de mailuri pentru 10 care ar fi interesante? Si unul cu care te-ai intalni?

Si daca ii ajuti pe altii sa dea aparenta ca sunt in stare sa respecte niste norme, de adresare, de formulare, asta inseamna ca ideiile lor vor fi mai bune? De fapt ideea de 100 de milioane de euro poate sta in mintea si in capacitatea unei persoane care are dificultati sa isi exprime gandurile in scris si tu o vei tria pentru ca ai alte 20 de mailuri de la oameni cu idei proaste dar care le structureaza frumos.

Reply to this comment

Avatar

Adrian Basalic

March 9th, 2010 at 11:11 am

Ca un investitor sa bage bani in afacerea ta trebuie sa fie sigur ca isi recupereaza investitia si face si un profit. Toata chestia e data de cum evalueaza el “siguranta”.

Reply to this comment

Avatar

cabinet stomatologic cluj

April 23rd, 2011 at 10:45 am

E adevarat e destul de slab scris, dar pt atata lucru poate pierzi o mina de aur, al doilea Facebook

Reply to this comment

Avatar

Augmentare buze

September 20th, 2013 at 12:50 pm

Eu consider ca o persoana care are o idee de succes stie cum sa scrie si sa structureze un mail. Parerea mea este ca atunci cand iti doresti o colaborare/ajutor, mailul ar trebui sa fie scris cu foarte multa atentie si cat mai profesional.

Reply to this comment

Avatar

florin.

May 26th, 2014 at 11:36 pm

Multumesc mult. Datorita acestui articol mi-am scris, la un pahar de vin, un draft de email pentru propuneri de business in domeniul in care activez.

Emailul mi-l poti vedea, deci mi-ar face mare placere sa-mi dai, in privat, adresa ta de email pentru a-ti cere o parere asupra email-ului cu care urmeaza sa abordez potentiali clienti.

Toate cele bune

Reply to this comment

Comments on other blogs

Avatar

uberVU - social comments

February 24th, 2010 at 7:44 pm

Social comments and analytics for this post…

This post was mentioned on Twitter by GeorgescuRadu: Blog Post: Pitch-uri antreprenoriale: http://www.radugeorgescu.ro/2010/02/24/mail-de-introducere/

Avatar

Cum contactezi un potential investitor? | Arena Biz

March 8th, 2010 at 12:57 pm

[…] Georgescu a lansat pe blogul sau o discutie foarte interesanta despre cum abordeaza antreprenorii un potential investitor. Nu […]

Add comment to Alin

  • adnana: I have just finished reading Bad Blood and it is just incredible. What I found it also incredible wa [...]
  • Florin Miron: As usually a cold shower from Radu. It's good and reasonable advice for entrepreneurs, not necessary [...]
  • Eduard: Excellent description on bitcoins, lol. and this was 4 years ago. [...]
  • Diana: Suntem in 2017 si se pare ca BTC inca se dezvolta. [...]
  • Flaviu Butean: Si eu folosesc 1Passoword, pe care il recomand mereu, cred ca este de un real folos. Nu stiu daca m [...]
Radu Georgescu
GECAD Group