A Romanian

In: Personal / 51 comments

14 Dec 2009

I have gone abroad with many friends / colleagues / acquaintances and most of them answer the question “Where are you from?” with an evasive answer I’m from Europe”. The surprise comes from where you least expect it.

Without a doubt, in America this answer is enough, the guys don’t know more than that anyway – Europe (same as the rest of the world outside the US, Canada and Mexico) is “Overseas”. But avoiding saying “I’m Romanian” shows something – probably the fact that we are ashamed of it.

I’ve been with Diwaker in the States for a few days (hmm… for too many days; I should probably go back). Remember Diwaker Singh, former CEO of Zapp? The guy came to Romania in ’98 for a year – to put together an investment he had been working for, the acquisition of Telemobil. He stayed for a few years because he had work to do, but then he remained here because he fell in love with Romania. He is Indian and English according to his citizenship, he has a house in London and Bucharest, two kids who speak perfect Romanian and who prefer to spend their holidays in Romania although they can practically travel anywhere in the world.

And the question “Where are you from?” comes. I was really curious to see what he answers: he consistently says loud and clear: “I’m from Romania!” And then he starts speaking about the country – not about how X is arguing with Y, not about how votes are counted, not about the quality of the roads or the lack of roads (though these are topics he won’t avoid if expressly asked for an opinion), as we would probably do. He would talk about the quality of the people here, about their warmth, about their inventiveness, about the beauty of the places and the hospitality you won’t find anywhere else, about the Danube’s Delta, Maramures, Bucovina, about how much the country has advanced in the last 10-20 years, about how much there is to be done and about opportunities (not necessarily business opportunities!). He would talk about the country for hours in a way that made me write about it. He really feels what he says and he makes you feel it too. And, what’s more, he is not lying! As I was saying, he mentions the bad things too, but he mentions what’s good in a special way.

In the last couple of weeks, a few (4-5) seniors from big companies said “Ooooh, I must come to Romania too. When is the best time to do it? Will you help me with recommendations?”.

Anyway: Diwaker is the best promoter of Romania I have seen. And he is Indian/English.

(English version by Teodora Popescu)

Original Romanian version

Un roman

Am fost prin strainatate cu multi prieteni/colegi/cunoscuti si marea majoritate raspund la intrebarea “De unde esti?” cu o miscare evaziva “Din Europa“. Surpriza vine fix de unde nu te astepti.

Fara indoiala ca in America acest raspuns este suficient, tinerii oricum nu stiu mai mult decat atat – Europa (la fel ca restul lumii in afara de US, Canada si Mexic) este “Overseas”. Dar evitarea declaratiei “Sunt Roman” arata ceva – probabil faptul ca ne este rusine de asta.

Sunt de cateva zile (hmm… deja cam prea multe, ar trebui sa ma intorc…) cu Diwaker in state. Remember Diwaker Singh, fost CEO Zapp? Tanarul a venit in Romania in ’98 pentru un an – sa puna pe picioare o investitie la care a lucrat, achizitia Telemobil. A stat cativa ani pentru ca a avut de lucru, apoi a ramas in continuare pentru ca s-a indragostit de Romania. Este Indian si Englez dupa cetatenie, are casa in Londra si Bucuresti, doi copii care vorbesc perfect Romana si care in vacante prefera sa stea in Romania desi au posibilitatea sa mearga oriunde.

Si vine intrebarea: “Where are you from?” Chiar eram curios sa vad ce raspunde: in mod consistent spune raspicat: “Sunt din Romania!” Si incepe sa povesteasca despre tara. Nu despre cum se cearta x cu y, nu despre cum se numara voturile, nici despre calitatea drumurilor sau lipsa lor (desi sunt subiecte pe care nu le evita daca este intrebat), asa cum ne-ar sta noua pe buze. Ci despre calitatea oamenilor, despre caldura, despre inventivitate. Despre frumusetea locurilor si ospitalitatea pe care in alte locuri nu o gasesti. Despre Delta, Maramures, Bucovina. Despre cat de mult a avansat tara in ultimii 10-20 de ani. Despre cat de multe mai sunt de facut si despre oportunitati (nu neaparat busines!). Vorbeste ore intregi despre tara, intr-un fel care m-a facut sa scriu despre asta. El chiar simte ce spune si te face si pe tine sa simti. Si, culmea, nu minte deloc! cum ziceam, le spune si pe celelalte, dar le spune si pe cele bune, intr-un fel anume.

In ultimele doua saptamani cativa (4-5) seniori de la firme mari au zis “Oooo, trebuie sa vin si eu in Romania. Cand e cel mai bine? Ma ajuti cu recomandari?

Oricum: Diwaker este cel mai bun promotor al Romaniei pe care l-am cunoscut eu. Si este Indian/Englez.

Comments

Avatar

Marius Deak

December 14th, 2009 at 6:43 pm

Corect! L-am cunoscut pe Diwaker acum cativa ani. Investea din greu in delta dunarii si am apreciat acelasi lucru la el. mai am cateva exemple de straini care joaca acelasi rol de promoter al Romaniei.
Din pacate, noi romanii nu suntem construiti pe acelasi calapod.

Reply to this comment

Avatar

Daniel

December 14th, 2009 at 6:53 pm

Este o diferenta de cultura – nu imi dau seama de ce insa in Romania nu se gindeste deloc, dar absolut deloc optimist.

Daca tot esti in US, urmareste te rog urmatoarele aspecte:
1. americanii nu vor spune niciodata “That’s BAD” ci vor spune “That”s not GOOD” – elimina prin educatie cuvintele negative
2. americanii nu vor spune niciodata “I will NEVER be able to do that” ci te vor lovi extrem de puternic cu un optimism de genul “I will be able to do that ONE DAY, I am sure about that”

Asta face diferenta, modul de abordare a situatiei 🙂

Reply to this comment

Avatar

George Barcun

December 14th, 2009 at 7:29 pm

Sunt de acord ca nu ne stim promova tara.
Pe de alta parte, cand am incercat asta cu niste prieteni straini carora le-am organizat un tur Delta/Bucovina/Bicaz/Brasov, si au prevalat urmatoarele impresii:
– Delta deosebita, servicii execrabile
– Moldova interesanta, dar drumuri groaznice
– Muntii frumosi, dar neexploatati turistic
In concluzie, avem o tara frumoasa, dar nu ajunge… Turismul este inca la inceput, si infrastructura continua sa fie o piedica in dezvoltare.

Reply to this comment

Avatar

Marketosaurus

December 14th, 2009 at 7:35 pm

ce ti-e si cu globalizarea asta 😀

Reply to this comment

Avatar

Mihai Dragan

December 14th, 2009 at 8:12 pm

Interesant. Interesant articolul si la fel de mult si comentariile (care cam sustin ceea ce cred ca vrei sa subliniezi).

Cred si eu ca am ajunt in punctul in care romanii sa ridice capul din pamant, sa isi indrepte spatele, sa traga aer in piept si sa se vada ca ceea ce sunt: la fel de buni sau rai ca orice alt locuitor al pamantului.

Reply to this comment

Avatar

Silviu Martin

December 14th, 2009 at 11:59 pm

Salutare! Eu pot sa spun ca sunt printre cei care promoveaza partile pozitive ale Romaniei oriunde ma duc. E clar ca avem o problema culturala si am intors-o pe toate partile intre prieteni, parteneri de afaceri straini sau romani. Eu as sugera ca brandingul de tara sa inceapa in primul rand sa fie creat/comunicat pentru romani. Avem multe de rezolvat intre noi…

Reply to this comment

Avatar

Gil

December 15th, 2009 at 12:13 am

Sincer am calatorit destul de mult la varsta mea si mai nou cu cat calatoresc mai mult cu atat imi place mai mult Romania. Prietenii imi spun ca mi-am pierdut o doaga dar eu in continuare am o parare buna despre tara noastra chiar daca am dificultati mari aici.

Reply to this comment

Avatar

Nok

December 15th, 2009 at 11:10 am

1. Orice o pe lumea asta, oricat de urat/ciudat este va gasi cineva care sa-l iubeasca. Ete ca unii iubesc rromanica – bravo lor.

2. Cand n-ai crescut aici si cand ai o cetatenie engleza (plus bani) e mult mai usor sa-ti placa rromanica. Sa-l fi vazut daca avea doar o cetatenie locala si traia din salariu… Marea majoritate a celor ce au avut nefericirea sa se nasca aici asa sunt si nu stiu cum sa emigreze mai repede…

3. Daca are investitii aici, are tot interesul sa faca reclama. A cumparat cand totul era ieftin, a investit la un pret la care nu-si permitea sa cumpere nici iarba in UK – acum asteapta cuminte sa creasca tara. Taxele sunt mici, pariul lui e pe termen lung si sigur va vorbi in directia in care isi doreste sa se intrepte lucrurile. Nimic surprinzator.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    December 15th, 2009 at 11:15 am

    Nok, nu te supara – mi se pare ca gresesti judecand un om pe care nu-l cunosti. Decat sa arunci cu noroi, mai bine ceva constructiv….

    Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    December 15th, 2009 at 11:21 am

    La naiba, nu ma pot abtine, desi am incercat: de ce oare incerci sa vezi in absolut orice o incercare a cuiva de a ne lua caii de la bicicleta?
    Omu’ lauda Romania – tu zici: are un interes, a cumparat ieftin…. moguliiiiiiii
    Numele tarii nu este rromanica. Este Romania. Poate pentru tine nu conteaza, pentru mine da. Probabil ca daca te intreaba cineva din ce tara esti bagi capul intre umeri si iti este rusine.
    Una peste alta: de ce mai stai in tara? acum poti pleca in Europa… poate iti va fi mai bine acolo.

    Reply to this comment

      Avatar

      Nok

      December 15th, 2009 at 12:10 pm

      Imi cer scuze daca a parut ca arunc cu noroi – nu a fost intentia mea. Fiecare din “punctele” scrise e o supozitie. Nu-l cunosc pe om si nu stiu de fapt ce-l anima. Am dat niste posibilitati, dar nici un punct nu era (in opinia mea) un negativ.

      E un lucru BUN sa investesti cand e ieftin undeva – ai sansa sa castigi si ajuti si locul respectiv. Nu e mogulism (de fapt, ce e rau sa fii mogul? Mi-as dori sa fie Romania plina de moguli ca BillG. Mogul nu inseamna excroc).

      Poate ca omul iubeste dezinteresat, sau poate ca e dragoste cu interes. Nu e nimic rau nici cu una nici cu alta. Nu-l judec dar nici nu sunt naiv.

      Oricum el nu ne fura nimic si ajuta tara in ambele cazuri. Asta e un LUCRU BUN.

      Reply to this comment

      Avatar

      Nok

      December 15th, 2009 at 12:19 pm

      Dar despre a-ti place romania… fiecare cu parerea lui. Mie mi-a trecut cand am stat langa sotie in spital dand spaga la asistente si omorand gandacieii care urcau pe picioarele patului.

      Deseori strainii romanteaza experienta romaneasca. Dar atata timp cat isi pastreaza un lifeline o cetatenie intr-o tara civilizata si o suma care le permite un trai MULT peste viata normala de aici, permite-mi sa “call their bluff”. Mie-mi place sa inteleg omul dupa ce face, nu dupa ce zice.

      Eu unul nu pot emigra (inca) dar daca as putea n-as ezita. Am calatorit mult si niciodata n-am vorbit de rau tara pt. ca rufele se spala in familie – dar niciodata nu i-as spune unuia care traieste aici ce frumos e.

      Insa cum ziceam – e doar parerea mea.

      Reply to this comment

        Avatar

        Radu

        December 15th, 2009 at 6:13 pm

        Corect, asa pusa problema – ai dreptate. Cum ziceam, e doar o problema de comunicare :-). nici el nu ocoleste subiectele mai putin bune (deedee, auzi? :-)), suntem toti de acord ca medicina (de exemplu) este foarte naspa. ideea este sa nu generalizam, sa vedem si jumatatea plina a paharului. Si cand ne intreaba cineva de unde suntem sa spunem. Sa povestim si lucrurile bune, nu numai pe cele rele.
        hai ca ne-am impacat 🙂

        Reply to this comment

    Avatar

    Dana

    December 15th, 2009 at 1:48 pm

    A devenit un loc comun sederea balcanica cu narghileaua atirnind a lehamite intre degete (este – evident – o metafora! tu nu esti cu narghileaua, mai degraba cu iarba, asa cum ziceai mai sus) si suferind de sine! Noi suntem buni, priceputi, destepti, frumosi, culti, interesanti, avem idei minunate care in alta parte ne-ar face celebrii si milionari, dar – nu ne lasa tara, rromanica – cum ii spui tu! Aici toti ceilalti sunt contra valorilor ca noi, toti incearca sa ne opreasca “zborul” victorios ,din invidie si rautate, toti viseaza sa ne omoare capra; si – in consecinta – ii tratam si noi pe ei cu maximum de sictir, ii “demascam” cit de ordinari sunt, scuipam pe tot, injuram tot, toate astea neclintind nimic din pozitia “narghilea”! Hai, hopa sus de pe divan! daca toti stam si filozofam ca tine fara sa facem nimic, nimic nu se va schimba! Mai stii povestea cu “Mosul si ridichia”? singur nu a putut-o scoate, dar dupa ce a venit tot neamul, inclusiv pisica si soricelul, au reusit! Fii tu mosul, fii macar soricelul si hai sa tragem toti in aceeasi directie!

    Reply to this comment

Avatar

maria

December 15th, 2009 at 1:02 pm

Da, frumos 🙂 si mai ales adevarat, la noi e frumos.

Reply to this comment

Avatar

Adrian Rus

December 15th, 2009 at 1:19 pm

La capitolul acesta am luat, noi românii, o palmă!
Și eu cad frecvent în capcană deși sunt convins ca nu aș putea trăi departe de Cluj, de Transilvania și de locurile acestea.

Iar lucrurile se vor schimba, vom avea și infrastructură, servicii de calitate și oameni cinstiți. Trebuie să avem rabdare și să începem schimbare prin noi, prin cei apropiați, prin cei alături de care muncim!

Reply to this comment

    Avatar

    Gil

    December 15th, 2009 at 6:29 pm

    Adevarul este ca avem o problema serioasa la capitolul infrastructura. Daca am putea calatori liber in tara am avea si o economie mai buna.
    Iau exemplul Bucuresti Cluj
    Cu trenul se fac 11 ore.
    Cu masina 7-8-9 ore in functie de conditiile meteo.
    Cu avionul 40 min+timpul de checkin dar este doar un singur zbor pe zi (seara).

    Oricum se pune problema trebuie dedicata o zi intreaga calatoriei intre cele doua destinatii. Nici vorba de ajuns in cateva ore si rezolvat probleme in aceeasi zi. Practic e mai usor sa fac afaceri cu Bulgaria decat cu Cluj. Mie mi se pare deosebit de grav acest lucru.

    Daca noi romanii nu putem utiliza resursele tarii la capacitate maxima ce putem zice despre investitorii straini?

    O autostrada Bucuresti – Cluj are schimba complet asta reducand calatoria la 4 ore. Si mai bun ar fi un tren de mare viteza care ar reduce la 2 ore calatoria!

    Reply to this comment

Avatar

Tiberiu Seres

December 15th, 2009 at 8:34 pm

Cati ochi, atatea pareri….
Sunt convins ca exista straini care sunt fascinati sa descopere aici ceva nou pentru ei.
Daca mergau in Maroc, India sau polul nord gaseau si acolo ceva interesant.
Sa nu ne amagim, sunt si destui straini care pleaca mancand pamantul dupa ce au luat contact cu realitatea noastra cea de toate zilele.
Noi ne cunoastem bine sosonii in care umblam de atata timp pe aici.
E firesc sa fim acriti sau revoltati.
Asta nu inseamna ca suntem dusmani poporului.
Pur si simplu ne norim sa traim mai bine.
Asa am invatat la scoala, avem tara frumoasa, bogata si suntem un popor de oameni harnici.
Si atunci, de ce traim asa de prost?

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    December 16th, 2009 at 2:47 am

    Tiberiu, nu spune nimeni ca traim bine. Desi….

    Am citit un studiu – trebuie sa-l caut sa vi-l arat neaparat – cum ca romanul mediu este in top 20% ca nivel de trai dintre oamenii lumii. Tine cont ca aici vorbim de indieni, chinezi (jumatate din populatie+), africa, america de sud. Eu chiar cred cifra asta, are noima.

    Deci, fiind in top 20% nu as spune asa agresiv “traim prost”.

    Fara indoiala ca suntem facuti sa tindem spre mai bine, sa tintim in sus. Si e bine sa fie asa. Dar putem face asta spunand:

    – uite ce lucruri bune avem
    – si mai avem de lucrat la asta si asta

    in loc de:
    – suntem cei mai prosti din lume
    – si cei mai saraci
    – plecati de langa noi sa nu va molipsiti
    – si, BTW, eu nu sunt cu ei – eu sunt singurul destept!

    Reply to this comment

Avatar

Ana

December 15th, 2009 at 9:17 pm

Foarte interesant…mai ales ca admiratia pentru Romania vine de la un strain…e pacat ca noi nu stim sa vorbim asa despre noi, la modul real si autentic, cu cele “bune” evidentiate fara falsa modestie, dar si cu cele “rele” asumate in scop constructiv! Interesant articol!

Reply to this comment

Avatar

Albert

December 16th, 2009 at 2:52 pm

numai sanatatea?nu vedeti ca a nins 1 noapte si toata tara este blocata…nu exista origanizare,nu exista nimic in tara asta…avem locuri la care alte tari decat viseaza,dar avem o problema statul nu e in stare sa puna o bucata de asfalt la un pret rezonabil si sa nu-si mai bage comisionul in factura…am platit miliarde,eu si multi altii catre stat si nu au facut o parcare…ce sa lauzi la Romania?ca sunt mii de oameni care nu au lumina in casa?ca sunt batrani care au pensie dupa 40ani de munca 50ron?ca faci din Baneasa pana la Unirii aproape 2ore, ca statul nu a fost in stare sa mai faca 4 statii de metrou sa aiba cetateanul legatura in tot orasul? ….etc. intotdeauna am spus ca sunt ROMAN,niciodata nu am fugit de faptul ca provin din RO…ca am sa-mi mut afacerile in 2,3ani din Romania..asta e…tara asta nu stie sa-si atraga investitori,nu stie sa faca un business asteapta numai sa primeasca bani de la cetateanul de rand…atat.a treb 4ani sa faca o autostrada de unde am inteles ca acum e “centura” cu 12mil euro km…si in italia se construieste cu 7mil/km…oricum aici asa va fii mereu..mentalitatea nu o va schimba nimeni…multi spun ca Romania a evoluat,da asa e…dar mai are multe de facut,de schimbat si de scos treptat oamenii din functiile de stat care nu au nici o legatura cu meseria…

Reply to this comment

Avatar

Marian BANICA

December 16th, 2009 at 7:25 pm

Salut Radu,

inteleg ce spui si felicitari lui Diwaker. Intr-un fel ma bucur ca am citit postul asta in altul nu. Ma bucur pentru ca e un lucru ceva mai rar prin sud-estul Europei sa zici “Eu sunt din…” si ma intristez pentru ca la categoria cel mai bun promotor al Romaniei spui ca e Diwaker. Ma duce cu gandul la faptul ca ai intalnit prea putini studenti din organizatii internationale care atunci cand sunt in strainatate cam asta fac si au o energie pe care sincer nu cred ca o poti compara cu nimic din ceea ce reprezinta entuziasmul unui om trecut de … (sa zicem mai batran).
Deci te invit pe aceasta cale sa incerci sa cunosti mai bine tinerii din Romania si sa te implici mai des in activitatile lor (ma refer aici la organizatiile cu specific international) si sper ca in cateva luni facand referire la acest moment sa spui ca ai intalnit inca 5 oameni care sunt cel putin la fel de buni promotori ai Romaniei peste hotare precum Diwaker.

Toate bune.

Reply to this comment

    Avatar

    Radu

    December 17th, 2009 at 2:38 am

    Marian, nu ai idee cat de mult ma bucur sa citesc ce spui tu aici despre studenti! Este una din cele mai bune vesti din ultima vreme.

    Intr-adevar, din pacate nu sunt foarte implicat in zona studenteasca de care spui, am legaturi doar in partea “antreprenoriala”. Dar… orice se poate repara 😉

    Reply to this comment

Avatar

Lucia

December 16th, 2009 at 9:57 pm

Din pacate te inteleg perfecvt ce simti. Am trecut prin asta cu un om care a fost de 3 ori cate o saptmana in Romania, dar care vorbeste despre aceasta tara si despre oamenii din ea atat de frumos ca m-a facut sa ma gandesc de 2 ori cand am vre-o nemultumire despre atara asta. E pacat ca uitam multi dintree noi sa ne bucuram ca avem atatea lucruri frumoase si ne cramponam in nisdte lucruri urate care poate se pot intampla oriunde:(

Reply to this comment

Avatar

george_gio1987@yahoo.com

December 17th, 2009 at 1:58 pm

Are foarte mare dreptate cand spune ca romanii sunt inventivi, sunt calzi…si de ce nu, sunt inteligenti. Insa, ca perfectiune nu se poate, avem un mare defect: suntem lenesi, suntem foarte lenesi si nu ne mobilizam decat decat cand sta cineva cu “parul” dupa noi sau cand deja e prea tarziu. Cand ne vom schimba mentalitatea si vom invata sa muncim…nu doar sa ne facem ca muncim atunci vom ajunge si noi unde sincer cred ca ne este locul: printre fruntasi.

Reply to this comment

Avatar

Rares Jianu

December 17th, 2009 at 10:46 pm

sau, cum ar spune Nichita Stanescu: “Eu nu mă spăl de poporul meu!”:

Doamne, apără poporul român.
Ai grijă de el şi
apără-l!
El este al tău
cu blândeţea lui de miel
şi cu răbdarea lui de taur
cu omenia lui
de floare de zăpadă
ce se vede pe geam, Doamne,
pe fereastră şi pe libertate!
Doamne,
poporul meu nu se spală de mine!
Eu nu mă spăl
de poporul meu!
Dacă-mi vine alt miros
decât mirosul lui,
mă spăl pe mâini
numai de propriile mele mâini
şi mă las legat
de boarea de zăpadă
a poporului meu.
Mărul se poate spăla
numai de măr,
de pomul mărului nu! De pom nu!
Apără, Doamne, poporul român
şi nu te spăla de el!
Pe maică-mea
care m-a născut pe mine
am dăruit-o poporului român.
Dăruieşte-ţi, Doamne,
pe maică-Ta, care te-a născut pe Tine,
poporului român!

Reply to this comment

Avatar

yndy

December 18th, 2009 at 8:13 am

O sa fiu rautacios si o sa spun ca Diwaker stie bancul cu elefantul alb. O sa continui recunoscand ca nu il cunosc direct dar am referinte negative despre el de la prieteni care il cunosc de multi ani.

Altfel eu incerc sa scot in evidenta lucrurile pozitive ale Romaniei, nu mi-e rusine sa spun nimanui ca sunt roman si sa povestesc despre tara mea, dar de multe ori, fara sa vreau nu ma pot abtine sa nu le spun si pe alea rele.

In fapt sunt un patriot, dar nu un xenofob, nu vreau sa lucrez nicaeri altundeva decat in Romania, as vrea sa ne dezvoltam ca popor si pun umarul la asta in fiecare zi.

Dar pana la urma bancul cu elefantul alb exprima o realitate sociala: Problema noastra esta ca n-o sa vindem niciodata elefantul cu atitudinea asta.

Reply to this comment

Avatar

Marian BANICA

December 18th, 2009 at 9:36 am

Referitor la acest aspect (patriotism) am sa mentionez doar ca imi pare ciudat ca imnul sa inceapa cu “desteapta-te romane!” (se porneste de la o premisa) si mai ales ca avand de toate sa fim in stare totusi de atat de putine.

Referitor la aspecte est-europene un bun amic polonez cand a venit in Romania mi-a zis “stii Marian, la noi este sport national vaitatul, la voi nu?”. Am raspuns nu referindu-ma cred la tinerii din Romania insa cred ca in tara starea de spirit este alta. Dar macar noi, astia din IT sa nu ne plangem ca n-avem cu ce ne mandri, ce spune celor care stiu prea putine despre Romania si mai ales ce demonstra.

Reply to this comment

Avatar

Andi Roth

December 18th, 2009 at 12:50 pm

Radu, mersi mult de acest post. Chiar aveam nevoie sa citesc ceva mai pozitiv acum. De aproape 1 an jumatate m-am intors in tara, si imi place mult, chiar daca ma frustreaza multe din problemele tarii (unele mentionate aici). Uneori totusi, ma mai consuma “micile neajunsuri”, iar in acele momente, tonul tau optimist e foarte binevenit. Si dupa o excursie la munte, imi revin de tot.

Ca un corolar la povestea lui Diwaker, acum lucrez si eu cu un alt britanic de origine indiana la Cluj, care e mai roman decat majoritatea romanilor pe care-i cunosc. E in Romania de 5 ani, si e atat de indragostit de tara asta incat ma ajuta si pe mine sa-mi aduc aminte uneori de ce o iubesc, si de ce m-am intors dupa 6 ani de Silicon Valley. Si sa stii ca si ce mi-ai spus tu a cantarit destul de mult in decizia mea.

Apropo de reactia cand te intreaba cineva de unde esti: eu am devenit mandru ca sunt roman in momentul in care am plecat in State. Si de-atunci consider ca e datoria mea, a noastra, sa fim mandri de acest lucru.

Reply to this comment

Avatar

Ioan Toma

December 18th, 2009 at 1:15 pm

Socotesc ca este absolut de asteptat ca cineva sa se rusineze sa spuna ca este roman. Nu, nu este normal, insa este de asteptat. In ultimii aproximativ 60 de ani sa facut totul pentru a se distruge constiinta de neam.

Omul de astazi nu mai stie ce inseamna ‘roman’. Nu mai stie ce inseamna ‘neam’. Si atunci intr-un mod urmator ii este frica (sau repulsie) de a-si exprima apartenenta la masca hidoasa aplicata asupra identitatii de neam.

O sa-ti scriu cum simt eu “neamul” si “romanii” si te rog spune-mi sincer: Ai promova asa cele de mai jos?

…Pt. conformitate locuiesc de mai multi ani intr-o anumita parte a Greciei, si dupa cum poti vedea de pe micul blog pe care l-am infiripat, nu ma misc intr-un mediu “national”, cu toate acestea n-am ascuns opiniile ce urmeaza:

Despre neam:

Neamul este un caus de palma in care arde flacara credintei. Neamul este comuniunea intre vii, comuniunea intre morti, comuniunea intre vii si morti in mijlocul Sfintei Liturghii.

Despre Romani:

Romanii sunt singurul neam de pe suprafata pamantului care n-au fost pagani niciodata, insa incearca sa devina acum.

Romanii sunt sinugurul neam de pe suprafata pamantului care nu au avut *nimic* in istorie inafara de Dumnezeu. Altii se pot lauda cu imperii, geniu tehnic, cultural etc. Noi nu stim nici macar sa respiram in afara lui Dumnezeu. Imi vei spune: ceilalti stiu? Nu, insa noi avem constiinta lipsei de viata actuale. Ne-am innamolit in supra-vietuire (sau sub-(ex)(s)istenta, cum vrei sa-i spui). Este principala cauza a faptului ca romanul astazi este dezorientat. Nu stie de unde vine, cine este si incotro se indreapta.

Romanii sunt singurul neam care au Sf. Liturighie in limba nationala. Este crucial lucrul acesta. Grecii si-au asasinat limba in 1983 (dupa ce era muribunda vreme de mai multe secole) in timp ce Slava a fost tot timpul un mijoc de comunicare si nu o expresie a constiintei nationale. Socotesc cu semerenie foarte important faptul posibilitatii exprimarii dumnezeiescului in constiinta nationala.

“Nenicule e very nasol ca astazi apar tot felul de cuvinte misto, nasoale, bazate, naspa etc.” (Doamne, simt ca mi se spurca gura…)

Romanii sunt singurul neam care ii spun Maicii Domnului, MAMA.
Fara comentarii.

Romanii sunt un neam cu multe si mari daruri primite de la Dumnezeu. Insa…

– Nu-si cinstesc Sfintii.
– Nu se iubesc intre ei.
– Nu au curaj sa aiba curaj. (…eh, insa asta vine de la Dumnezeu…)

…de aceea socotesc cu smerenie ca e posibil ca vorbele unui Roman (dl. Petre Tutea) sa fie (inca) valabile:

“Poate se mai milostiveste bunul Dumnezeu de noi si ne mai da un picior in cur”
(Petre Tutea)

Va rog sa ma iertati daca am suparat pe cineva.

PS: Radule, socotesc ca aveti ceva probleme in procedura de inscriere (registering process) la Avangate, insa este putin in afara temei (off-topic). Am trimis echipei niste mesaje insa n-am primit (inca) raspuns. Daca doresti contacteaza-ma personal.

Reply to this comment

Avatar

Vlad Maior

December 18th, 2009 at 1:55 pm

@Radu – merita sa participi la cateva intalniri AIESEC si ai sa intelegi si mai bine cele zise de Marian.

Reply to this comment

    Avatar

    Marian BANICA

    December 19th, 2009 at 2:23 pm

    @Vlad Maior
    Cand spuneam organizatii internationale ma refeream si la AIESEC (care are avantajul de a fi cea mai mare organizatie de studenti la nivel mondial), si la BEST (Board of European Students on Technology), si la EESTEC, si la AEGEE, si la PRIME, si la organizatiile studentesti de profil pentru diferite facultati (afliliate international)… Deci sunt multe dintre care poti alege.
    @Radu: Sfatul meu ar fi sa mergi la toate pentru inceput 🙂
    P.S stai linistit ca “oferte” vor fi.

    Reply to this comment

Avatar

George

December 18th, 2009 at 5:16 pm

Romanul simte o nevoie imensa…dar absolut imensa de a i se “da de pomana” tot timpul. Din aceasta cauza izvoraste baza asta in Dumnezeu. Saracia, neajunsurile indeamna marea majoritate a romanilor sa-si puna sperante in Dumnezeu. Legat si de alegerile ce tocmai au avut lor am auzit o sintagma cand tocmai ce ieseam de la vot de vreo cateva ori : Sa dea Dumnezeu ca sa fie bine…sa avem…etc. Refugiul asta in Dumnezeu, este, dupa cum zicea si Nietsche, o refulare a neputintei…si a lenei. Cam asta e credinta marii majoritati a romanilor in Dumnezeu…sa le mai dea cate ceva

Reply to this comment

    Avatar

    Ioan Toma

    December 18th, 2009 at 6:52 pm

    Inteleg cum gandesti si care sunt resorturile rationamentului tau. Insa am o pozitie orarecum diferita. Sa nu uitam cateva lucruri:

    1. Friedrich Wilhelm Nietzsche (se scrie cu ‘z’) a resusit sa distruga o Germanie care era de departe #1 pe plan tehnic si ideologic in Europa si una dintre marile puteri mondiale la ora respectiva. Daca ai citit filozofie, stii ca scoala filozofica germana (prin Kant si, in special, Hegel) este cotata ca cea mai inalta expresie a filozofiei – insa prabusirea ei vine prin Nietzsche. Si sa nu uitam ca saracul si-a pierdut mintile. Se caracteriza singur ca “imoralist”.

    2. Pe de alta parte poporul roman a resuit sa-si mentina fiinta nationala de-a lungul istoriei in fata unor puteri colosale care-i amenintau existenta. Numesc acum doar trei: turcii, austro-ungarii si rusii. Si nu numai ca si-a mentinut identitatea nationala ci a si inflorit (vesi N. Iorga – “Bizantul dupa Bizant”).

    Refugiul in Dumnezeu nu este o refulare a neputintei, este o constientizare a relativitatii conditiei umane. Contactul cu Dumnezeu genereaza viata iar nu moartea. Crestinismul este eminamente ascetic, inter-personal iar nu hedonist.

    Parazitii pe care-i amitesti (lenea) provin exact din renuntarea romanului de astazi la Dumnezeu – avandu-L doar ca pe ceva ‘caldicel’ – care, intr-un mod paradoxal, sa-i justifice pacatele.

    Pe de alta parte teoria “mortii lui Dumnezeu” (Nietzsche) duce in practica la incrancenari spirituale fenomenale de unde apar toate distorsiunile duhovnicesti observate si in persoana filozofului (de ex. nebunia de care am amintit) precum si in Germania interbelica culminand cu Partidul Nazist. Oricum este interesant ca ai gasit ca argument un filozof strain de neam pentru a dovedi “neajutorarea” romanilor.

    De fapt socotesc ca acesta a fost marele rau al comunismului: ruperea traditiei nationale.

    Si cand vorbesc de traditie nu inteleg folclorul. Ci modul desavarsirii umane, modul sfintirii. Vietuind langa cineva care s-a desavarsit deja, vazand exemplul lui de viata, te vei desavarsi si tu.

    Reply to this comment

Avatar

George

December 18th, 2009 at 9:54 pm

Nebunia lui Nietzsche a aparut in urma unui eveniment la care a fost martor: a asistat la schingiurea unui cal!Ce-i drept…dupa acel episod se considera Mesia! Nu inteleg de ce sustii ca a reusit sa distruga Germania? El a publicat niste carti, lumea a fost libera sa citesca ce doreste…de aici si pana la distrugere este cale lunga! A avut curajul sa spuna lucruri pe care unii le gandeau si dupa cum spunea si Petre Tutea, citat de dvs in urma cu un post, in dialogul cu Em. Cioran, orice intelectual isi pune aceasta problema a divinului, aceasta cearta cu Dumnezeu! Ati adus aminte si de comunism si din pctul meu de vedere, desi nu am decat 22 de ani, consider ca marele rau al comunismului a fost ca limita personalitatea, ingradea viziunea…prostea ca sa fiu mai concis! Asta a fost marele necaz al comunismului…

Reply to this comment

    Avatar

    Ioan Toma

    December 19th, 2009 at 11:37 am

    🙂

    1. “Nebunia lui Nietzsche a aparut in urma…” …hehehe… Sa stii ca nu e chiar asa. 🙂 Da, e adevarat ca ‘declansatorul’ (trigger in engl.) nebuniei sale a fost faptul de care amintesti. Si este bine sa avem gand bun despre oricine. Insa pentru folosul sufletesc al nostru al fiecaruia, socotesc ca e bine sa clarificam putintel lucrurile: Omul este o fiinta eminamente dogmatica definita de cadrul credintei in care se afla – si cand ma refer la credinta nu subanteleg numai cea in raport cu Dumnezeu – de exemplu este foarte important pentru pacea ta sa crezi ca-ti scriu aceste randuri de pe o masina virtuala Linux – este un act de credinta, nu?… Cum spuneam, omul ca existenta dogmatica are ca principal generator a marilor transformari existentiale of cauza dogmatica, o cauza de credinta. Nu exista atei (vezi Freud pentru demonstratie), dumnezeul ateilor fiind (din pacate) de cele mai multe ori propriul ego. Nietzsche isi deformase prin erezia in care cazuse tot universul spiritual si a fost nevoie doar de un declansator pentru prabusirea finala. Daca eu si tu vom vedea un cal schingiuit, vom inebuni? Ne vom crede Mesia? Iarta-ma, insa nu cred. Va fi ceva foarte dureros, absolut de acord, insa e nevoie de dreapta socoteala – ceea ce i-a lipsit lui Nietzsche.

    2. “Cum a distrus Nietzsche Germania…” Am amintit despre erezie. P. Dumitru (Staniloae) spune ca sufletul uman are proprietatea de a nu primi raul pentru ca raul este inexistent (vezi Sf. Ioan Damaschin). Raul este incercarea disperata a unei distorsiuni in finta de a lua existenta. Minciuna absoluta. Din cauza aceasta, pentru a fi primit, raul trebuie altoit, trebuie grefat, pe bine. Termenul de erezie (precum si engl. error) provin de la grecescul Έρεση care inseamna desprindere (din adevar). Problema cea mare cu erezia este ca este foarte dificil in a se distinge binele de rau, adevarul de minciuna: “Suntem #1 in lume” (adevar) -> “deci suntem superiori” (asa-si-asa, depinde cum o interpretezi) -> “deci suntem o RASA superioara” (minciuna) -> “deci toate celelalte rase sunt inferioare” -> “deci trebuiesc exterminate” etc. etc. etc…
    Din cauza aceasta Biserica cu toate ca a suferit multe si mari prigoane in decursul istoriei nu s-a deranjat, insa cand a fost vorba de vreo erezie a sarit ca arsa si a convocat imediat Sinod Ecumenic.
    Revenind, Nietzsche a fost un om foarte destept, cu o uimitoare putere de convingere insa sistemul lui de gandire cu toate ca foarte placut (deci foarte periculos) a fost deviat si deviant. Un fel de Origen modern. Desigur ca oamenii care i-au aplicat ideile in modul in care le-au aplicat au partea lor de vina, poate mai mare decat Nietzsche, nu stiu, nu judec, insa este destul de clar ca Nietzsche a fost ideologul curentului nazist (si nu numai).

    3. “Cearta intelectualului cu Dumnezeu” – Nu scrie nicaeri in Biblie “Crede si nu cerceta”. In Coran scrie. Insa aceasta cercetare trebuie sa se faca de pe pozitii umane cu dorinta sincera de a afla Adevarul si de a respecta taina, constient de limitele reale ale tale si nu manat de un impuls nestavilit de a impresiona pe ceilalti prin fenomenalele perversiuni intelectuale pe care mintea noastra le poate produce folosind intr-un mod fara finalitate darul pe care tot Dumnezeu ni l-a dat. Clasic pentru asta este Cioran – “Lacrimi si Sfinti”. Da, diferenta este smerenia, intrebarea celor mai dinainte de tine.

    4. “Raul comunismului = limitarea personalitatii…” Care personalitate? 🙂 MUNCA la creat pe om. Ba stai… maimuta. Ori… supa primordiala. Sfisierea adevarata a omului inseamna anihilarea sufletului sau. Insa de ce sa vorbesc eu? Ia vezi aici: http://u.nu/85ga4

    Reply to this comment

Avatar

George

December 19th, 2009 at 4:44 pm

Deja cred ca s-a deviat ft mult de la subiect. Oricum, mie cel putin mi s-a parut discutia ft interesanta, educativa. Mi-a facut o mare placere sa vb cu cineva…deosebit mai ales in perioada asta in apropierea sarbatorilor…este…motivant sau cel putin eu asa o gasesc. Am citit ceva de FileWatcher…felicitari! Spor la treaba in continuare, sarbatori fericite tuturor, sarbatori numai cu ganduri bune(fara voturi furate, coruptie, boc, basescu, etc…si fara nopti petrecute inzapeziti:)))

Reply to this comment

Avatar

Ioan Toma

December 19th, 2009 at 7:07 pm

🙂

In prima parte a comentariului tau avem doua implicatii paralele:
Schingiuirea calului -> Nebunia lui Nietzsche
Ideile lui Nietzsche -> Prabusirea Germaniei (prin Nazisti)

…iar tu spui ca in prima este ‘de vina’ Schingiuirea calului iar in a doua Nazistii. 🙂

Din insasi cuvintele tale poti deduce (cel putin) doua lucruri:
1. Omul (dupa caderea lui Adam) este victima a influentelor
2. Daca liberul arbitru nu este distrus (de ex. boli psihice), fiecare om este pe deplin raspunzator de faptele sale.

Concret:
Intamplarea cu schigiuirea calului a fost doar un declansator intru daramarea ultimei faramituri de luciditate pe care Nietzsche o mai avea. Omul in lipsa lui Dumnezeu (pe care Nietzche L-a alungat sistemic – vezi ‘moartea lui Dumnezeu’) sufera de o singuratate acuta si este continuu apasat de spectrul nesigurantei, dandu-si seama ca nu poate sa-si rezolve ecuatia. Incearca sa preia situatia in maini insa cand vede ca este incapabil de asta sau se pocaieste sau ajunge la autoanihilare (cazul lui Vincent Van Gogh, de exemplu).
O sa revin cu ‘cearta omului cu Dumnezeu’ precum si in tema comunismului…

Reply to this comment

Avatar

Radu

December 19th, 2009 at 7:16 pm

Dragilor, hai ca am ajuns la chestiuni prea complicate…
Ziceam incetisor doar ca exista oameni carora Romania le place si se lauda cu ea. Mai ziceam ca avem cu ce ne lauda, chiar daca – bine’nteles – mai e mult pana departe. Si am aflat de la voi cu mare bucurie ca multa lume se mandreste cu asta.
In rest, avem de treaba…

Reply to this comment

Avatar

Marian BANICA

December 22nd, 2009 at 3:20 am

Ca o ultima completare la acest post ti-as recomanda sa vizionezi pentru 10 minute un discurs care, cel putin mie mi s-a parut interesant si care face referire si la subiectul prezentat de tine.

Este vorba despre Cosmin Alexandru si discursul sau de la Michael Porter “Strategy And Leadership” din 2007.
http://www.youtube.com/watch?v=AbDPxbDP9L0

Iti doresc sarbatori fericite si un an nou bun.

Cu drag,
Marian BANICA

Reply to this comment

Avatar

Georgiana

January 11th, 2010 at 5:09 pm

Si ca sa il citez pe marele Octavian Paler ” Puteam avea mai multe tari dar avem o singura patrie” iar aceasta patrie eu cred ca trebuie promovata si ridicata acolo unde ii este locul. Sa nu uitam ca promovarea incepe din interior. Fiecare dintre noi trebuie sa o vedem ca pe casuta noastra de care sa avem grija, sa o lasam in fiecare zi cuarata, sa reciclam, sa o construim, si nu in ultimul rand sa o iubim. Cu siguranta se va auzi in toata lumea.

Reply to this comment

Avatar

Stefan

January 22nd, 2010 at 6:55 am

Toata stima pentru atitudinea care reiese din articol!

Reply to this comment

Avatar

Florin

January 22nd, 2010 at 7:01 am

Inca un exemplu de Om care ajuns in varful domeniului sau, invitat sa tina traininguri si conferinte pe toate continentele, incepe sa se prezinte cu “Sunt Roman” sau “Sunt din Romania”: prof. dr. Horia NITA – http://imorp.org

Reply to this comment

Comments on other blogs

Avatar

Tweets that mention Un Roman | Radu Georgescu -- Topsy.com

December 14th, 2009 at 6:05 pm

[…] This post was mentioned on Twitter by Stefan Murgeanu, Radu Georgescu. Radu Georgescu said: Blog Post: Un Roman – http://www.radugeorgescu.ro/2009/12/14/un-roman/ […]

Avatar

uberVU - social comments

December 14th, 2009 at 8:07 pm

Social comments and analytics for this post…

This post was mentioned on Twitter by GeorgescuRadu: Blog Post: Un Roman – http://www.radugeorgescu.ro/2009/12/14/un-roman/

Add comment to Ioan Toma

  • adnana: I have just finished reading Bad Blood and it is just incredible. What I found it also incredible wa [...]
  • Florin Miron: As usually a cold shower from Radu. It's good and reasonable advice for entrepreneurs, not necessary [...]
  • Eduard: Excellent description on bitcoins, lol. and this was 4 years ago. [...]
  • Diana: Suntem in 2017 si se pare ca BTC inca se dezvolta. [...]
  • Flaviu Butean: Si eu folosesc 1Passoword, pe care il recomand mereu, cred ca este de un real folos. Nu stiu daca m [...]
Radu Georgescu
GECAD Group